Teslan Atari-pelit

Artikkelit on alun perin julkaistu Skrollin numeroissa 2018.4 ja 2019.1. Pelikone pyörillä Skrolli testasi tuoreeltaan tiellä liikuteltavat retrokonsolit: Tesla Model X – ja Model 3 -sähköautot. Teksti ja kuvat: Janne Sirén (Skrolli […]

Illuminatus

Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2019.1. Paras peli ei ikinä Siitä piti tulla vuosikymmenen avaruusooppera – ei enää peli, vaan elämäntapa. Sen sijaan siitä tulikin meemi. Teksti: Janne Sirén Alkuvuodesta […]

Matemaattisen taivaanrannan maalarit

Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2018.1. Fractalus Rescue on Fractalus! oli varhainen fraktaalien innoittama tietokonepeli. Vuosikymmeniä myöhemmin maisemanluonti kohinalla inspiroi modernin imitaation. Teksti: Janne Sirén Kuvat: Janne Sirén, Sakari Leppä, […]

Tube-poimintoja

Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2018.3. Tiesitkö, että Skrollilla on Youtube-kanava – youtube.com/c/skrollimagazine. Kanavalla julkaistaan verkkojatkovideoiden lisäksi muutakin… Tervetuloa!  1. Aloitimme keväällä videosarjan tietokonehistorian erikoisuuksista. Ensimmäisenä vuorossa olivat ARM-mobiililaitteiden esi-isä […]

Paljonko siinä Salorassa oikein oli muistia?

Esimakua: Helsingin tietokone- ja pelikonsolimuseossa, Verkkokauppa.comissa Salora Fellown muistimääräksi kerrottiin 32 kilotavua – konfiguraatio, jota ei tietääksemme ollut olemassa edes laajennettuna. Myös suorittimen tieto on täysin väärä. Eräs Skrollin kaltaisen aika-agnostisen tietotekniikkalehden […]

Assembly 2018

Assembly 2018 -kuvagalleria

Assembly 2018 on parhaillaan käynnissä. Skrolli on paikalla Retro Rewind -lehden ja Suomen pelimuseon kera, yhteisellä ständillä. Tältä siellä näyttää: Quakea mätetään ja kovasti:   Skene- ja partymeininkiä: Kovemman ytimen skenekin on […]

Ajattele, älä tottele – Disobey-ratkaisuja

Julkaisimme Skrollin numerossa 2018.1 Selviytymisoppaan Suomen johtavaan hakkeritapahtumaan, Disobeyhin. Disobey-oppaamme on nyt myös Skrollin verkkosivuilla ja kannattaa lukea pohjille, jos tapahtuma ei ole entuudestaan tuttu. Yksi Disobey-tapahtuman elementti ovat tietomurtohaasteet, joita osallistujat […]

Tulossa: ZX Spectrum Next

Teksti: Janne Sirén Kuvat: specnext.com, theproductdesigners.com, Wikimedia Commons Kerroimme Skrollin numerossa 2018.1 uustuotetusta Commodore 64 Reloadedista ja mainitsimme myös FPGA-pohjaisen Ultimate-64-uuskuusnelosen. ZX Spectrum (1982) ei ollut koskaan niin suosittu kuin kuusnelonen meillä […]

Neliöjuuritehtävän jälkipyykki

Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2018.1. Skrollin toimituksen blogin helmikuun ohjelmointipähkinä saavutti valtavan suosion. Ongelmana oli jakaa luvut √1, √2, …, √100 kahteen joukkoon siten, että osien summat ovat mahdollisimman […]

Fraktaalivuoria AmigaBasicilla

Skrolli on siitä epätavallinen tietokonelehti, että se painaa ohjelmalistauksia paperille myös vuonna 2018 – uusimmassa numerossamme ja jatkossakin, monen muun lehden luovuttua tästä kauniista tavasta vuosia/vuosikymmeniä sitten. Koodista kertominen ja sen esitteleminen […]

Helmikuun koodauspähkinä

Matemaattiset ohjelmointipähkinät ovat siitä mielenkiintoisia, että ne on yleensä helppo määritellä, mutta ratkaisu saattaa osoittautua yllättävän hankalaksi. Haastamme blogin lukijat nyt ratkomaan seuraavaa pintapuolisesti yksinkertaista ongelmaa: Jaa luvut sqrt(1), sqrt(2), … , […]

Maailman vaikein algoritmi

Moni koodari on yrittänyt toteuttaa binäärihaun, mutta tuskin kukaan on onnistunut siinä. Tämän jutun luettuasi voit liittyä harvojen ja valittujen joukkoon. Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2014.1. Voit tilata lehden […]