Skrollin käänteinen syksy
Tämä kuvassa oleva hirvitys on jotain, mitä me Skrollin toimituksessa kutsutaan Sisältösuunnitelmaksi. Kun painopäivä lähestyy, se alkaa muuttua yhä vihreämmäksi – vähän niin kuin käänteinen syksy. Lehti valmistuu. Nyt juuri näyttää tuolta.
Olen todella ylpeä siitä, kuinka Skrolli on kehittynyt lehtenä vuosien varrella. Sen ulkoasu on parantunut ja tekstisisältö muuttunut huolitellummaksi. Aiheet eivät ole loppuneet kesken, ja uusia kiinnostavia juttuja on aina löydetty jostain. Mutta ehkä isoin muutos Skrollissa on tapahtunut lukijoitten näkymättömissä.
Skrollin tekeminen on nykyään paljon suunnitellumpaa ja organisoidumpaa kuin alkuvuosina. Emme enää joudu panikoimaan painon alla hiki hatussa. Voimme lähettää lukijoille lehden pelkäämättä, että sinne on jäänyt vaikkapa noloa metatekstiä (numero 2013.4, s. 71) tai kummallinen kuva leipätekstin taustalle (numero 2014.1, s. 58) – näitä virheitä et muuten löydä Skrollin pdf-versioista, koska sieltä ne sentään voi poistaa jälkeenpäin.
Ennen kaikkea, Skrollin tekeminen on nykyään paljon mukavampaa toimitukselle. Kiireen vähentyessä stressitasot laskevat ja kaikilla on parempi fiilis. Tämä on oikeasti kivaa hommaa!
Ehkä se panikointi vielä tulee takaisin. Kulut nimittäin kasvavat sivumäärän kanssa. Skrollin toimitus ei ota työstään palkkiota, mutta avustajien työ korvataan. Lisäsivut täytyy rahoittaa jollakin tavalla. Lehden tekeminen sujuu meiltä jo hyvin, mutta markkinointi on kokonaan oma lajinsa. Mitä muuten tykkäät mainosvideoistamme? Ihan itte tehtiin.
Jos olet sattumalta Skrollia lukeva markkinointialan ihminen, vieläpä hyväsydäminen ja vapaaehtoishommia vailla, tulisitko Skrollin tiimiin edistämään hyvää asiaa?
Vielä muuten ehtii tilata Skrollin tarjoushintaan ja saamaan syysnumeron ensimmäisten joukossa kotiovelle kannettuna.
Valhe Kouneli,
toimituspäällikkö
Ps. Niin kuin syksy, Skrollinkin sisältö on pimeää välillä. Kahden jutun työotsikosta löytyy sana “kyber” ja kahden jutun työotsikosta sana “kummitus”.