Teslan Atari-pelit

Artikkelit on alun perin julkaistu Skrollin numeroissa 2018.4 ja 2019.1.

Pelikone pyörillä

Skrolli testasi tuoreeltaan tiellä liikuteltavat retrokonsolit: Tesla Model X – ja Model 3 -sähköautot.

Teksti ja kuvat: Janne Sirén (Skrolli 2018.4)

Sähköautovalmistaja Teslan johtaja Elon Musk kohautti kesällä Twitterissä monta kertaa. Kohujen miellyttävämmästä päästä oli lupaus Atari-peleistä yhtiön autoihin. Musk visioi jopa ratilla pelattavaa Pole Position -kilpa-ajopeliä. Se jäi vielä tulematta [tuli myöhemmin, ks. päivitys web-jutun lopulla], mutta loppuvuodesta Tesla todellakin lisäsi autoihinsa neljä Atarin klassista peliä – muun muassa Asteroidsin – ohjelmistopäivityksellä.

Skrolli pääsi kokeilemaan pelejä haukansiipiovilla varustetussa Model X:ssä (kuvassa) sekä uudessa Model 3:ssa, jonka toimitukset Suomeen alkavat vuonna 2019. Pelit mahdollistaa kaikista nyky-Tesloista löytyvä suuri kosketusnäyttö, jonka takana on Linux-tietokone. Model 3:ssa on 15 tuuman vaakanäyttö ja Intel Gordon Peak / Atom -rauta. Model X:ssä taas oli 17 tuuman pystynäyttö ja Nvidia Tegra 3 -rauta (keväästä 2018 alkaen valmistetuissa Intel).

Pelit saa myös Model S -malliin, jonka tekniikka on vastaavaa kuin Model X:ssä.

Seuraavan tason paddle-ohjain

Missile Command

Asteroids

Centipede

Lunar Lander

Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun Asteroids ”päätyy” autoon. Tarinan mukaan Atarin Nolan Bushnell esitteli peliä Etak-nimiselle firmalle 1970-luvun lopussa. Etak kehitti maailman ensimmäistä autonavigaattoria ja ihastui niin Asteroidsin avaruusaluksen koveraan kolmiomuotoon, että nappasi sen navigaattoriinsa auton symboliksi. Navigaattorivalmistajat käyttävät samaa kolmiota edelleen.

Tablettimaisella näytöllä toimivissa emulaattoripeleissäkään ei ole mitään ihmeellistä. Onhan iPadeja ja Atarin lisenssipaketteja nähty. Teslankin pelit käynnistetään kosketusnäytön valikosta – tuttua huttua. Auto peliohjaimena on kuitenkin uutta: Teslassa voi pelata kosketusnäytön virtuaalisella peliautomaatilla, mutta pelit voi lisäksi suurentaa ”koko” ruudulle ja käyttää ohjaimena myös rattia.

Model X:ssä ratin kaksi rullaohjainta ja mediapainikkeet korvaavat ilotikun, mikä on lähinnä outoa. Model 3:n ratissa on kaksi nelisuuntaohjainta valmiina, mikä tuntui tutummalta. Mutta villeintä on, että pelejä voi pelata myös auton rattia kääntämällä! Asteroidsissa alus pyörii ja Centipedessä pelihahmo liikkuu vasemmalta oikealle ratin mukana. Auton pyörät kääntyvät samalla, mutta eivät, jos ohjausliikkeet pitää maltillisina. Vaan missä on Pong?

Teslan loikasta retropelimarkkinoille jää ristiriitaiset tunteet. Idea on kiva ja pelit maksuttomia. Varhaisiin vektoripeleihin painottunut valikoima on kuitenkin vähän yksipuolinen ja turhankin retro. Rattinapit ja pystynäytöt ovat myös huonoja peliohjaimia. Model 3:n nelisuuntaohjaimet ovat sentään Model X:n rullia paremmat, ja sen lähemmäksi asennettu vaakanäyttö on parempi pelaamiseen. Model 3:ssa Intel-rauta piti ruudunpäivityksenkin selvästi Tegraa virkeämpänä.

Rattiohjaus antoi kuitenkin vihiä (kirjaimellisesta?) tappajasovelluksesta: oikean auton ratilla ajettavasta autopelistä. Sääli, ettei Pole Position ehtinyt mukaan – se olisi kenties muuttanut hudin hitiksi. Tällaisenaan vaikutuksen tekivät lähinnä auton äänentoistosta kaikuneet muhkeat peliäänet ja ratin lunastamaton potentiaali.

Autonvalmistajat, oletteko kuulolla? Puhelua Segalle: Out Run.

Lue myös Skrollin artikkeli sähköauton historiasta: Polttomoottorin varjossa.


Päivitys: Teslan Atari-pelit – Auton ratti peliohjaimena

Teksti ja kuvat: Janne Sirén (Skrolli 2019.1)

Testasimme Skrollissa 2018.4 Tesla Model 3- ja Model X -sähköautojen tuoreen Atari-emulaattorin. Teslan neljä ensimmäistä Atari-klassikkopeliä saivat kehuja ideasta ja maksuttomuudesta, mutta pyyhkeitä epäergonomisista rattinappi- ja näyttökontrolleista – uuden Model 3:n ohjaimet olivat sentään Model X:ää paremmat. Kutkuttelemaan jäi peleissä vilahdellut mahdollisuus ohjata niitä myös auton rattia kääntämällä.

Ensimmäisistä peleistä Asteroidsissa ja Lunar Landerissa ratti pyöritti pelialusta. Centipedessä ja Missile Commandissa ratilla pystyi liikuttamaan pelaajan hahmoa vaakasuunnassa. Valitettavasti rattiohjaus ei päässyt oikeuksiinsa: Centipede ja Missile Command vaativat liikuttelua myös pystysuunnassa, mikä jäi hankalasti rattinappien varaan. Asteroids ja Lunar Lander taas kärsivät rattiohjauksen keskialueen tunnottomuudesta, jolloin pieni alus pyöri helposti liikaa. (Pro-vinkki: rattilukko päällä ohjaus jäykistyy, mutta myös tarkentuu.)

Asteroids – Tesla lisäsi päivityksessä peleihinsä myös ”Too much” -varoituksen. Se ilmestyy, kun rattia kääntää pelatessa niin paljon, että auton renkaatkin kääntyvät.

Rattiohjauksen tarkkuus riitti silti leveämpään vaakasuuntaiseen liikutteluun Centipedessä ja Missile Commandissa. Sekään, että ratti kääntää myös pyöriä tarpeeksi väännettäessä, ei ollut näillä liikeradoilla ongelma. Kun vain saisi pelin, jolle hieman summittaiset ohjausliikkeet kahteen suuntaan riittävät…

Tesla vastasi huutoon julkaisemalla vuodenvaihteessa autoillensa ohjelmistopäivityksen, joka lisäsi Atari-emulaattoriin muun muassa kilpa-ajopelien klassikon, Pole Positionin (1982).

Pole Position

Toisin kuin neljä edellä mainittua, Pole Position ei ole amerikkalaisen Atarin oma peli vaan japanilaisen Namcon (nykyisin Bandai Namco). Moni kotitietokoneilija muistaa sen heikot käännökset – kova pelihalliversio oli kääntäjille liian paha vastus. Kyseessä oli ensimmäinen 16-bittinen kolikkopeli ja ansaitusti monen autopelin esikuva. Tesla-versio on kuorrutettu Tesla-autoilla ja Mars-grafiikoilla, mutta jo alkuperäinen Fuji-formularata näytti hyvältä.

Pole Position (Mars Madness -versio).

Myös Teslan Pole Positionin ohjaus vaikutti hyvältä: auton ratin kääntäminen ohjaa peliautoa, ratin mediaohjaimet vaihtavat vaihdetta ja kirsikkana kakussa kaasuna toimii oikeasti Teslan poljin. Jarrupoljin tosin, mutta tyylivirheen voinee turvallisuussyistä antaa anteeksi. Ohjaimet ovat melkein kuin pelihallin pystyversiossa eli ratti ja poljin, ainoastaan vaihdevivun korvaa sorminappi.

Ja toimiihan se! En vieläkään kehuisi ohjaustuntumaa hyväksi, sillä ratin aktiivinen alue on kapoinen – ohjaus tapahtuu muutaman sentin alueella – mutta eipä se kolikkopelikään nykypäivänä täysiä pisteitä saisi. Vaikka ratin nylkyttämisellä ei normaalin ajamisen tuntumaan pääsekään, ensimmäisen kerran pidin Teslalla pelaamisesta. (Pro-vinkki: Pole Positionin ohjaustuntuma on parempi ilman rattilukkoa.)

Pole Position on saatavilla maksuttomana päivityksenä uudemmalla Intel Gordon Peak -mediatietokoneella (Atom A3950 Apollo Lake) varustettuihin Tesla-sähköautoihin. Näitä ovat Model 3 sekä noin keväästä 2018 alkaen toimitetut Model X ja Model S. Emulaattorilla voi nyt pelata myös autoon liitetyllä USB-peliohjaimella.

Pole Positionin Tesla-version tiedostoista löytyi muuten kommentti, jonka perusteella äänet olivat jossain vaiheessa kytkettyinä pois suorituskykysyistä – lopullisessa julkaisussa ne toimivat. Pole Position haastaa ”porttaajia” edelleen.


Tesla poisti Pole Positionin ohjelmistostaan lehtiartikkelien kirjoittamisen jälkeen:

Skrolli on suomalainen tietokonekulttuurin erikoislehti, joka on suunnattu tee-se-itse-tekijälle, koodaajalle, elektroniikan rakentelijalle, pelaajalle – uuden ja vanhan tietokonekulttuurin ystävälle. Skrollia toimitetaan pääosin vapaaehtoisvoimin ja se painetaan paperille. Lehdestä on myös digitaalinen versio. Tilaa Skrolli