
Skrolli Party 2023 – Mikä juttu?
Skrolli on järjestänyt vuosina 2017–2019 kolme Skrolli Party -demojuhlaa. Jos haluat tietää mistä on kyse tai olet peräti halukas tekemään tai kokemaan neljättä, aloita tästä.
Skrolli on järjestänyt vuosina 2017–2019 kolme Skrolli Party -demojuhlaa. Jos haluat tietää mistä on kyse tai olet peräti halukas tekemään tai kokemaan neljättä, aloita tästä.
Julkaisimme kansainvälisen etsintäkuulutuksen Illuminatus-avaruuspelistä!
Vehmerin uudella nuorisotilalla järjestettiin hiljattain nuorille retropeli-iltamat.
Tänään 13.10. oli erään aikakauden päätös, kun MikroBitti-lehden vuonna 1994 MBnet-purkkina aloittaneen MBnet-verkkopalvelun viimeinenkin ilmentymä sulkeutui.
Tietokonesivut NT Rautanen keräsi kunnioitettavan kokoelman suomenkielistä Commodore-, Atari- ja Apple-tietoa. Sivusto poistui jokunen aika sitten verkosta, mutta Skrolli pyysi ja sai sisällöt. Järjestämme arkistolle uutta kotia!
Joukko kotimaisia ylläpitäjiä on avannut ilmaisen Matrix-pikaviestipalvelun kaikille suomalaisille käyttäjille. Matrixista pääsee myös Skrollin lukijakanaville.
Jyrki J.J. Kasvi: 2010-luvun Commodore. Kolumni on alun perin julkaistu Skrollissa 2014.2.
Skrolli suosittelee: Kotimainen Commodore 64 -tapahtuma verkossa WORLD WIDE ZOO – Zoo Online 2021.
Verkkopelitapahtuma Vectoraman etätapahtuma Virtuaalirama 2021 oli käynnissä 11.–13.6.
Skrollissa 2021.1 kerroimme Commodore 65:n ja sen retrouusinnan MEGA65:n tarinaa sekä testasimme uuden MEGA65 DevKitin. Jos MEGA65 kiinnostaa, projektin videopäivitys kannattaa katsastaa – eikä ainoastaan siksi, että videolla esiintyy myös Skrolli.
Tampereella Vapriikissa sijaitseva Suomen pelimuseo täyttää neljä vuotta ja juhlii syntymäpäiviään 24. tammikuuta 2021. Museo viettää merkkipäivää yleisölle avoimen etätapahtuman merkeissä.
14. tammikuuta on Sakun nimipäivä. Saku on luonnollisesti myös vuonna 1993 alkunsa saaneen Suomen Amiga-käyttäjät ry:n lempinimi, joka tuli alkujaan sanoista Suomen Amiga-käyttäjien unioni…
Skrollin numerossa 2020.4 julkaistiin laaja artikkeli Atari ST -demoskenen nykytilasta. Tässä nettijatkossa esitellään viisi maukasta makupalaa Atari ST -demojen maailmasta, niin kotimaisten kuin ulkomaan demotaitureiden luomina, sekä tarjoillaan kiinnostuneille aimo annos paikkoja…
Opetus- ja kulttuuriministeriö on nimittänyt 12 uutta kohdetta Elävän perinnön kansalliseen luetteloon. Yksi niistä on suomalaista digitaalista kulttuuria edustava demoskene (engl. demoscene), tietokoneharrastajien jo 1980-luvulla synnyttämä omaperäinen digitaalisen harrastamisen muoto. Demoskenen valinta…
Teksti-tv on monille nykyään enemmänkin nostalginen muisto menneestä, mutta eihän se ole minnekään kadonnut: teksti-tv voi yhä hyvin, vaikkakaan ei porskuta aivan entiseen tapaan. Sen digitaalinen muoto ja rajoitukset ovat omalla tavallaan…
Skrolli kokeili tuoreeltaan Commodore 64:n täysikokoista retrouusintaa.
Jeff ”Yak” Minter ja Ivan ”Giles” Zorzin Assemblyjen Skrolli-lavalla Assembly Summer 2019 -tapahtuman Skrolli-lavalla perjantaina 2.8. klo 18-19 sekä lauantaina 3.8. klo 16-17. Jeff Minter on äärimmäisen pitkän linjan pelikehittäjä, joka ohjelmoi…
Lauantaina 3.8. klo 11-13 Assembly Summer 2019 -tapahtuman Skrolli-lavalla FT, yliopistolehtori Petri Saarikoski sukeltaa ajassa taaksepäin 1980- ja 1990-lukujen BBS-aikakauteen: ”Ojennat kätesi verkkoon ja joku tarttuu siihen.” – Kokemuksia ja muistoja BBS-harrastuksen…
Kauppisen Jukka on tuttu monille jo vuosien takaa, jossei muuten niin mies on kirjottanut peliarvosteluja ja muita aiheeseen liittyviä juttuja tietokonelehtiin – mukaanlukien Skrolliin – jo vuosikymmenet. Taitaapa hän olla pisimpään alalla…
Lauantaina 3.8. kello 17 alkaen Assembly Summer 2019 -tapahtuman Skrolli-lavalle nousee paneelikeskustelu Art of Coding: Demoscene Unescon aineettomaksi kulttuuriperinnöksi. Panelisteina Satu ”Myy” Haapakoski ja Heikki Jungman. Kolmantena panelistina on Jukka O. Kauppinen,…
Lauantaina 3.8.2019 klo 13-14 Assembly Summer 2019 -tapahtuman Skrolli-lavan valtaa Skrollin oma vastaava päätoimittaja Mikko Heinonen. Mikko on tunnettu hahmo myös Suomen retrokonepiireissä (Retro Rewind, Suomen Pelimuseo) – eikä Mikon Cadillaccikaan ole…
Skrolli on jälleen mukana Assyilla! Assembly Summer 2019 -tapahtuman Skrolli-lavan puhujaesittelyssä ensimmäisenä vuoron saa TV:stä tuttu hakkeri Iiro Uusitalo (Team Whack, Team ROT). Iiro on suomalainen tietoturva-alan asiantuntija, joka on tullut tunnetuksi…
Aineeton kulttuuriperintö on laaja käsite, johon luetaan Suomessa muun muassa esittävä taide, muuntuva kulttuuri ja elävä perinne. Mutta kyllähän me tiedämme, että myös digitaalinen kulttuuri on kulttuuria, jopa aineetonta kulttuuriperintöä. Demoscene-kulttuuria ajetaan…
ENCE juhlimassa CS:GO-turnauksen voittoa Assembly Summer 2018 -tapahtumassa. Kuvassa Sami ”xseveN” Laasanen (vasen), Jani ”Aerial” Jussila, Aleksi ”Aleksib” Virolainen, Aleksi ”allu” Jalli ja Jere ”sergej” Salo. Kuvaaja: Seul ry / Joel Tainio….
Artikkelit on alun perin julkaistu Skrollin numeroissa 2018.4 ja 2019.1. Pelikone pyörillä Skrolli testasi tuoreeltaan tiellä liikuteltavat retrokonsolit: Tesla Model X – ja Model 3 -sähköautot. Teksti ja kuvat: Janne Sirén (Skrolli…
Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2019.1. Paras peli ei ikinä Siitä piti tulla vuosikymmenen avaruusooppera – ei enää peli, vaan elämäntapa. Sen sijaan siitä tulikin meemi. Teksti: Janne Sirén Alkuvuodesta…
Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2018.1. Fractalus Rescue on Fractalus! oli varhainen fraktaalien innoittama tietokonepeli. Vuosikymmeniä myöhemmin maisemanluonti kohinalla inspiroi modernin imitaation. Teksti: Janne Sirén Kuvat: Janne Sirén, Sakari Leppä,…
Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2018.3. Tiesitkö, että Skrollilla on Youtube-kanava – youtube.com/c/skrollimagazine. Kanavalla julkaistaan verkkojatkovideoiden lisäksi muutakin… Tervetuloa! 1. Aloitimme keväällä videosarjan tietokonehistorian erikoisuuksista. Ensimmäisenä vuorossa olivat ARM-mobiililaitteiden esi-isä…
Esimakua: Helsingin tietokone- ja pelikonsolimuseossa, Verkkokauppa.comissa Salora Fellown muistimääräksi kerrottiin 32 kilotavua – konfiguraatio, jota ei tietääksemme ollut olemassa edes laajennettuna. Myös suorittimen tieto on täysin väärä. Artikkeli on julkaistu uudelleen Skrollin…
Joskus puoli kolmen maissa yöllä, kun demokompon jälkeen palasin katsomosta Skrollin ständille, päätin etten äänestä. En kokenut pystyväni valitsemaan suosikkia tällaisen tyckitingin jälkeen. Tämä oli heittämällä paras demokompo Assyilla sitten vuoden 2010,…
At Assembly Summer 2018, the Finnish computer culture magazine Skrolli celebrated esports with a special Skrolli ❤️ Quake tournament. Assembly visitors were able to experience 1-on-1 deathmatches against fellow party-goers in Quake…
Assembly 2018 on parhaillaan käynnissä. Skrolli on paikalla Retro Rewind -lehden ja Suomen pelimuseon kera, yhteisellä ständillä. Tältä siellä näyttää: Quakea mätetään ja kovasti: Skene- ja partymeininkiä: Kovemman ytimen skenekin on…
Tästä se taas lähtee! Skrollin Assembly Summer 2018 -osasto. Skrolli on osallistunut Assemblyille ensimmäisestä julkaisuvuodestaan 2013 lähtien. Olemme luonnollisesti mukana tänäkin vuonna – Skrollin tapaan aina ajassa kiinni eli tällä kertaa esports-hikinauha…
Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2018.1. Jos olet kiinnostunut tietoturvasta tai hakkeroinnista, tule ensi vuonna Disobeyhin. Jos haluat osallistua hakkerointihaasteeseen, ota kavereita mukaan. Teksti: Valhe Kouneli, Tapio Berschewsky Kuvat: Disobey,…
Julkaisimme Skrollin numerossa 2018.1 Selviytymisoppaan Suomen johtavaan hakkeritapahtumaan, Disobeyhin. Disobey-oppaamme on nyt myös Skrollin verkkosivuilla ja kannattaa lukea pohjille, jos tapahtuma ei ole entuudestaan tuttu. Yksi Disobey-tapahtuman elementti ovat tietomurtohaasteet, joita osallistujat…
Teksti: Janne Sirén Kuvat: specnext.com, theproductdesigners.com, Wikimedia Commons Kerroimme Skrollin numerossa 2018.1 uustuotetusta Commodore 64 Reloadedista ja mainitsimme myös FPGA-pohjaisen Ultimate-64-uuskuusnelosen. ZX Spectrum (1982) ei ollut koskaan niin suosittu kuin kuusnelonen meillä…
Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2018.1. Skrollin toimituksen blogin helmikuun ohjelmointipähkinä saavutti valtavan suosion. Ongelmana oli jakaa luvut √1, √2, …, √100 kahteen joukkoon siten, että osien summat ovat mahdollisimman…
On Skrolli’s community group, we asked what were the first computers, video games and programming languages of the ~200 people on the group and a quarter of them answered. The results with…
Skrolli on siitä epätavallinen tietokonelehti, että se painaa ohjelmalistauksia paperille myös vuonna 2018 – uusimmassa numerossamme ja jatkossakin, monen muun lehden luovuttua tästä kauniista tavasta vuosia/vuosikymmeniä sitten. Koodista kertominen ja sen esitteleminen…
234. Se on aika kova luku. Kiitoksena Skrolli-yhteisölle tahdomme kutsua teidät kaikki Skrollin järjestämään Skrolli-miittiin eli Limiittiin Tampereelle pääsiäislomien aikaan 31.3.2018. Kutsu on avoin kaikille Skrollia koskaan tehneille ja myös kaikille Skrollin…
Miten oman aikamme ja lapsuutemme peleihin suhtaudutaan yli 30 vuoden päästä ja minkälainen paikka Helsinki on tuolloin? Näihin mielenkiintoisiin kysymyksiin saattaa löytää vastauksia Osuuskumman julkaisemasta Maija Haaviston sci-fi-romaanista Adeno. Romaanin lähtökohdat ovat…
Skrolli 2018.1 ilmestyy n. 15.3.2018 ja tältä se näyttää: Kansikuvasta kuuluu kiitos graafikko Mikael Heikkaselle, joka toteutti toimituksen idean kannesta maaliskuun numeron kärkinostolle Ohjelmoija, debuggaa itsesi. Heikkasen muihin töihin voi tutustua hänen…
Vuoden 2018 ensimmäinen Skrolli valmistuu paraikaa. Jos et vielä tehnyt vuosikertatilausta, tee se heti. Tulossa nimittäin kutkuttavaakin kutkuttavampia juttua. Luitko otsikon ja ajattelit: “Suomen kielellä – mitäääh?” Suomen kirjakieltä muistuttava ohjelmointikieli on…
Ennen kuin Internet tuli kaikkien ulottuville, tietokoneharrastus eli BBS-järjestelmissä eli purkeissa. Parhaimmillaan ne olivat kuin nykyiset keskustelufoorumit: leppoisia samanhenkisten ihmisten kokoontumispaikkoja. Ja pahimmillaan ne olivat kuin nykyiset keskustelufoorumit: kuppikuntaisia, aloittelijavihamielisiä lietealtaita. Nettikiusaamisena…
Matemaattiset ohjelmointipähkinät ovat siitä mielenkiintoisia, että ne on yleensä helppo määritellä, mutta ratkaisu saattaa osoittautua yllättävän hankalaksi. Haastamme blogin lukijat nyt ratkomaan seuraavaa pintapuolisesti yksinkertaista ongelmaa: Jaa luvut sqrt(1), sqrt(2), … ,…
Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksen katolla, henkilökuntaa kummastuttaneessa majassa viljeltiin tietoteknistä chiliä. Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2014.1. Voit tilata lehden kätevästi täältä, niin voit lukea jutut kätevästi heti lehden saapuessa!…
Super Crate Box on hollantilaisen Vlambeer-studion esikoinen. Peli ilmestyi 2010 ja on niittänyt kiitosta kautta linjan. Tällä hetkellä toimintaräiskintä on saatavilla Steamissa ilmaiseksi, joten kokeilemisen tiellä seisoo vain oma viitseliäisyys. Paul Kollerin…
Moni koodari on yrittänyt toteuttaa binäärihaun, mutta tuskin kukaan on onnistunut siinä. Tämän jutun luettuasi voit liittyä harvojen ja valittujen joukkoon. Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2014.1. Voit tilata lehden…
Demake tarkoittaa versiota pelistä, joka on julkaistu ensin teknisesti paremmalle alustalle ja siitä käännetty vanhemmalle kalustolle. Hollantilainen Paul Koller on erikoistunut demakejen tekemiseen ja ahkeroinut viedessään tunnettuja indiehittejä PC:ltä Commodore 64:lle. …
Internetissä kaikki – tai mikään ei – on katoavaista, näkökulmasta riippuen. Nyanssit tuppaavat kuitenkin hukkumaan, joten otin tänä aamuna suuren ruutukaappauksen Skrollin etusivusta. Voimme vuosien päästä ihmetellä, miltä skrolli.fi näytti 19.1.2018. 🙂…
Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2013.4. Tietotekniikan käyttäjä huomaa yhäkin kielikukkasia suomenkielisissä ohjelmissa. Selvitimme, mistä käännösongelmat saavat alkunsa ja miten ohjelmistoja ylipäänsä käännetään. Teksti: Mikko Heinonen Kuvat: Manu Pärssinen ”Valitse…
Päivitys 2022: Skrollin hinnat ja julkaisumuodot ovat jonkin verran muuttuneet tämän blogikirjoituksen julkaisun jälkeen, vaikka perusperiaatteet pätevätkin edelleen. Löydät kotisivuiltamme ajankohtaiset tilausvaihtoehdot ja irtonumerokanavat. Skrollin erilaisista tilaus- ja toimitustavoista kysytään säännöllisesti. Kirjoitin…
Pitäisikö uudenvuoden juhlinnan lomassa olla enemmän koodattavaa? 🙂 Minulla liikeni vihdoin aikaa kyhätä jonkinlainen koodi kasaan seuraavaa matemaattista koodaustehtävää varten. En ihan saanut ulos tätä ennen joulua. Kuulin tämän itse aikanaan lukiossa….
Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2017.3. Skrollilta kysytään usein, millä ohjelmointia voi tänä päivänä opetella. Vastaus on, että tällä. Teksti: Janne Sirén Kuvat: Mikael Heikkanen, Janne Sirén, Scratch Cat -logo…
Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2017.1. Tietokonepeliksi, jota myytiin 30 vuotta sitten vain 30 000 kappaletta, MULE on yllättävän elinvoimainen. Muulia pelataan edelleen, nykyisin myös kotimaisena lautapelinä. Teksti: Janne Sirén…
Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2017.3. Bittejä eetterissä Radioamatöörien ajatellaan usein olleen nykyisten hakkerien esi-isiä. Harrastus on kuitenkin edelleen voimissaan, ja sillä on myös yhtymäkohtia bitinnypläykseen. Teksti: Antti ”OH2JJR” Ylikoski,…
Skrolli on julkaissut laajat artikkelit Kasettilamereista numeroissa 2013.1 ja 2017.4. Kasettilamerit-ryhmän alun perin Turbo tape -nauhojen tallentamista varten perustanut Jarkko ’Grue’ Lehti vastaa edelleen tapahtumien organisoinnista ja ryhmän keulakuvana toimimisesta. Ryhmä osallistui…
On taas se aika vuodesta, kun Skrollin toimitukseen tulvii kysymyksiä siitä, jatkuuko Skrollin tilaus automaattisesti. Lyhyt vastaus: Ei jatku, paitsi jos saat vanhana tilaajana sähköpostilaskun ja maksat sen ajoissa – tai jos…
Artikkelit on alun perin julkaistu Skrollin numeroissa 2014.2 ja 2017.1. Kadonneen levykeaseman metsästäjät Proxima Direct 3,5″ USB FDD, FC5025 USB 5,25″ Floppy Controller, Kryoflux. Millä vanhat levykkeet kiinni USB-porttiin? Teksti ja kuvat:…
Kaikki varmaan muistavat vanhat kunnon autoradat ja urilla kiitävät pikkuautot. Ja kuten kaikki muukin, myös autoradat ovat kehittyneet aikojen myötä. Nykyradat ovat digitaalisia, jopa tekoälyllisiä. Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa…
Arvatkaa mitä? Kohta se tulee – vuoden 2017 viimeinen Skrolli! Toimituksen tontut ovat uurastaneet niin ahkerasti joulu-skrollitrollin pajassa. Maistiaisina luonnosvaiheen kuvia liittyen tulevan lehden juttuun pelitekoälyistä. Ensimmäisessä kuvassa rakennetaan selvästi joulu-pelipuuta ja…
Commodoren jälkeen 1990-luvun alussa kuopattiin tasavallan tietokone seuraajineen ja valmistajineen: kotimikroja suvereenisti hallinnut Commodore katosi. Yhtiön viimeistä ihmeasetta, Amigaa, harrastetaan kuitenkin Suomessa edelleen. Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2014.3 otsikolla…
Viime blogauksessa päätäni särki eräs matemaattinen ongelma ja sen koodimuotoinen ratkaisu. Ongelma kuului tähän tapaan: On kaksi lukua, joiden summa on enintään 100. Henkilö A tietää niiden tulon ja B summan. B…
Oma robottikamu on varmasti kiva haavekuva monen mielessä, ainakin jos on vaikkapa katsonut Wall-E-elokuvan. Mutta moinen on varmasti pelkkää tieteiskuvitelmaa, eikö vain? Ei Ankin mielestä. Jenkkiläinen Anki on robottiikkaan ja tekoälyleluihin erikoistunut…
A tiesi kahden luvun tulon ja B niiden summan. Sitten B sanoi jotain A:lle ja A jotain B:lle ja B kokee suuren valaistumisen ja meillä on matemaattinen logiikkapähkinä purtavana. Paperille, jonne on…
On Skrolli’s subreddit gcsesarehard kindly asked for a breakdown of the countries where Skrolli’s English version – the International Edition – got its initial IndieGoGo contributions. We had previously released some preliminary…
Kiinnittäkää turvavyöt ja valmistautukaa nousuun! Syksyn Skrolli on jo painossa ja saapuu tilaajille ja irtonumeron ostaneille aivan lähiaikoina. Onko se lintu? Onko se lentokone? Ei – se on Skrollin kansi: Ja muun…
Suomen pelimuseossa Tampereella avautui suorastaan herkullinen uusi näyttely, joka vahvasta retroudestaan huolimatta väristelee myös nykyaikaisia hermoja. Masters of Pixel Art näet pursottaa Pelimuseoon upeita, värikkäitä pikseleitä niin kaukaa retrovuosikymmeniltä kuin nykyajaltakin. Pikselitaidetta…
Tämä kuvassa oleva hirvitys on jotain, mitä me Skrollin toimituksessa kutsutaan Sisältösuunnitelmaksi. Kun painopäivä lähestyy, se alkaa muuttua yhä vihreämmäksi – vähän niin kuin käänteinen syksy. Lehti valmistuu. Nyt juuri näyttää tuolta….
Artikkeli on julkaistu osin uudelleen Skrollin numerossa 2022.3. Brittiläinen taiteilija Oliver Frey on ollut monessa mukana. Hän on tehnyt roppakaupalla homotaidetta, piirtänyt sarjakuvia, luonut animaatioelokuvia ja vaikka mitä. Parhaimmin Frey kuitenkin muistetaan…