Skrolli Party 2023 – Mikä juttu?

Skrolli on järjestänyt vuosina 2017–2019 kolme Skrolli Party -demojuhlaa. Jos haluat tietää mistä on kyse tai olet peräti halukas tekemään tai kokemaan neljättä, aloita tästä.

MBnet-palvelut sulkeutuivat

Tänään 13.10. oli erään aikakauden päätös, kun MikroBitti-lehden vuonna 1994 MBnet-purkkina aloittaneen MBnet-verkkopalvelun viimeinenkin ilmentymä sulkeutui.

Skrolli taltioi historiaa: ntrautanen.fi

Tietokonesivut NT Rautanen keräsi kunnioitettavan kokoelman suomenkielistä Commodore-, Atari- ja Apple-tietoa. Sivusto poistui jokunen aika sitten verkosta, mutta Skrolli pyysi ja sai sisällöt. Järjestämme arkistolle uutta kotia!

Skrolli MEGA65-projektin päivitysvideolla

Skrollissa 2021.1 kerroimme Commodore 65:n ja sen retrouusinnan MEGA65:n tarinaa sekä testasimme uuden MEGA65 DevKitin. Jos MEGA65 kiinnostaa, projektin videopäivitys kannattaa katsastaa – eikä ainoastaan siksi, että videolla esiintyy myös Skrolli.

Amigaaa.com

14. tammikuuta on Sakun nimipäivä. Saku on luonnollisesti myös vuonna 1993 alkunsa saaneen Suomen Amiga-käyttäjät ry:n lempinimi, joka tuli alkujaan sanoista Suomen Amiga-käyttäjien unioni…

Atari ST -demoskenen 5 helmeä

Skrollin numerossa 2020.4 julkaistiin laaja artikkeli Atari ST -demoskenen nykytilasta. Tässä nettijatkossa esitellään viisi maukasta makupalaa Atari ST -demojen maailmasta, niin kotimaisten kuin ulkomaan demotaitureiden luomina, sekä tarjoillaan kiinnostuneille aimo annos paikkoja…

Yle esittää teksti-tv-taidetta teksti-tv:ssä

Teksti-tv on monille nykyään enemmänkin nostalginen muisto menneestä, mutta eihän se ole minnekään kadonnut: teksti-tv voi yhä hyvin, vaikkakaan ei porskuta aivan entiseen tapaan. Sen digitaalinen muoto ja rajoitukset ovat omalla tavallaan…

Skrolli-lavan puhujaesittelyssä Jeff Minter

Jeff ”Yak” Minter ja Ivan ”Giles” Zorzin Assemblyjen Skrolli-lavalla Assembly Summer 2019 -tapahtuman Skrolli-lavalla perjantaina 2.8. klo 18-19 sekä lauantaina 3.8. klo 16-17. Jeff Minter on äärimmäisen pitkän linjan pelikehittäjä, joka ohjelmoi…

Skrolli-lavan puhujaesittelyssä Petri Saarikoski

Lauantaina 3.8. klo 11-13 Assembly Summer 2019 -tapahtuman Skrolli-lavalla FT, yliopistolehtori Petri Saarikoski sukeltaa ajassa taaksepäin 1980- ja 1990-lukujen BBS-aikakauteen: ”Ojennat kätesi verkkoon ja joku tarttuu siihen.” – Kokemuksia ja muistoja BBS-harrastuksen…

Skrolli-lavan puhujaesittelyssä Jukka O. Kauppinen

Kauppisen Jukka on tuttu monille jo vuosien takaa, jossei muuten niin mies on kirjottanut peliarvosteluja ja muita aiheeseen liittyviä juttuja tietokonelehtiin – mukaanlukien Skrolliin – jo vuosikymmenet. Taitaapa hän olla pisimpään alalla…

Skrolli-lavan puhujaesittelyssä Mikko Heinonen

Lauantaina 3.8.2019 klo 13-14 Assembly Summer 2019 -tapahtuman Skrolli-lavan valtaa Skrollin oma vastaava päätoimittaja Mikko Heinonen. Mikko on tunnettu hahmo myös Suomen retrokonepiireissä (Retro Rewind, Suomen Pelimuseo) – eikä Mikon Cadillaccikaan ole…

Skrolli-lavan puhujaesittelyssä Iiro Uusitalo

Skrolli on jälleen mukana Assyilla! Assembly Summer 2019 -tapahtuman Skrolli-lavan puhujaesittelyssä ensimmäisenä vuoron saa TV:stä tuttu hakkeri Iiro Uusitalo (Team Whack, Team ROT). Iiro on suomalainen tietoturva-alan asiantuntija, joka on tullut tunnetuksi…

Teslan Atari-pelit

Artikkelit on alun perin julkaistu Skrollin numeroissa 2018.4 ja 2019.1. Pelikone pyörillä Skrolli testasi tuoreeltaan tiellä liikuteltavat retrokonsolit: Tesla Model X – ja Model 3 -sähköautot. Teksti ja kuvat: Janne Sirén (Skrolli…

Illuminatus

Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2019.1. Paras peli ei ikinä Siitä piti tulla vuosikymmenen avaruusooppera – ei enää peli, vaan elämäntapa. Sen sijaan siitä tulikin meemi. Teksti: Janne Sirén Alkuvuodesta…

Matemaattisen taivaanrannan maalarit

Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2018.1. Fractalus Rescue on Fractalus! oli varhainen fraktaalien innoittama tietokonepeli. Vuosikymmeniä myöhemmin maisemanluonti kohinalla inspiroi modernin imitaation. Teksti: Janne Sirén Kuvat: Janne Sirén, Sakari Leppä,…

Tube-poimintoja

Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2018.3. Tiesitkö, että Skrollilla on Youtube-kanava – youtube.com/c/skrollimagazine. Kanavalla julkaistaan verkkojatkovideoiden lisäksi muutakin… Tervetuloa!  1. Aloitimme keväällä videosarjan tietokonehistorian erikoisuuksista. Ensimmäisenä vuorossa olivat ARM-mobiililaitteiden esi-isä…

Paljonko siinä Salorassa oikein oli muistia?

Esimakua: Helsingin tietokone- ja pelikonsolimuseossa, Verkkokauppa.comissa Salora Fellown muistimääräksi kerrottiin 32 kilotavua – konfiguraatio, jota ei tietääksemme ollut olemassa edes laajennettuna. Myös suorittimen tieto on täysin väärä. Artikkeli on julkaistu uudelleen Skrollin…

Assembly 2018

Assembly 2018 -kuvagalleria

Assembly 2018 on parhaillaan käynnissä. Skrolli on paikalla Retro Rewind -lehden ja Suomen pelimuseon kera, yhteisellä ständillä. Tältä siellä näyttää: Quakea mätetään ja kovasti:   Skene- ja partymeininkiä: Kovemman ytimen skenekin on…

Disobey – Selviytymisopas vuoden hakkeritapahtumaan

Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2018.1. Jos olet kiinnostunut tietoturvasta tai hakkeroinnista, tule ensi vuonna Disobeyhin. Jos haluat osallistua hakkerointihaasteeseen, ota kavereita mukaan. Teksti: Valhe Kouneli, Tapio Berschewsky Kuvat: Disobey,…

Ajattele, älä tottele – Disobey-ratkaisuja

Julkaisimme Skrollin numerossa 2018.1 Selviytymisoppaan Suomen johtavaan hakkeritapahtumaan, Disobeyhin. Disobey-oppaamme on nyt myös Skrollin verkkosivuilla ja kannattaa lukea pohjille, jos tapahtuma ei ole entuudestaan tuttu. Yksi Disobey-tapahtuman elementti ovat tietomurtohaasteet, joita osallistujat…

Tulossa: ZX Spectrum Next

Teksti: Janne Sirén Kuvat: specnext.com, theproductdesigners.com, Wikimedia Commons Kerroimme Skrollin numerossa 2018.1 uustuotetusta Commodore 64 Reloadedista ja mainitsimme myös FPGA-pohjaisen Ultimate-64-uuskuusnelosen. ZX Spectrum (1982) ei ollut koskaan niin suosittu kuin kuusnelonen meillä…

Neliöjuuritehtävän jälkipyykki

Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2018.1. Skrollin toimituksen blogin helmikuun ohjelmointipähkinä saavutti valtavan suosion. Ongelmana oli jakaa luvut √1, √2, …, √100 kahteen joukkoon siten, että osien summat ovat mahdollisimman…

What was your first…

On Skrolli’s community group, we asked what were the first computers, video games and programming languages of the ~200 people on the group and a quarter of them answered. The results with…

Fraktaalivuoria AmigaBasicilla

Skrolli on siitä epätavallinen tietokonelehti, että se painaa ohjelmalistauksia paperille myös vuonna 2018 – uusimmassa numerossamme ja jatkossakin, monen muun lehden luovuttua tästä kauniista tavasta vuosia/vuosikymmeniä sitten. Koodista kertominen ja sen esitteleminen…

Skrollia on ollut tekemässä 234 eri ihmistä

234. Se on aika kova luku. Kiitoksena Skrolli-yhteisölle tahdomme kutsua teidät kaikki Skrollin järjestämään Skrolli-miittiin eli Limiittiin Tampereelle pääsiäislomien aikaan 31.3.2018. Kutsu on avoin kaikille Skrollia koskaan tehneille ja myös kaikille Skrollin…

Kirjat: Adeno – Retropelaamista 2050-luvun Helsingissä

Miten oman aikamme ja lapsuutemme peleihin suhtaudutaan yli 30 vuoden päästä ja minkälainen paikka Helsinki on tuolloin? Näihin mielenkiintoisiin kysymyksiin saattaa löytää vastauksia Osuuskumman julkaisemasta Maija Haaviston sci-fi-romaanista Adeno. Romaanin lähtökohdat ovat…

Skrolli 2018.1 on tulossa – Lataa taustakuva

Skrolli 2018.1 ilmestyy n. 15.3.2018 ja tältä se näyttää: Kansikuvasta kuuluu kiitos graafikko Mikael Heikkaselle, joka toteutti toimituksen idean kannesta maaliskuun numeron kärkinostolle Ohjelmoija, debuggaa itsesi. Heikkasen muihin töihin voi tutustua hänen…

Vanha purkkihäirikkö muistelee – tarinoita BBS-alamaailmasta

Ennen kuin Internet tuli kaikkien ulottuville, tietokoneharrastus eli BBS-järjestelmissä eli purkeissa. Parhaimmillaan ne olivat kuin nykyiset keskustelufoorumit: leppoisia samanhenkisten ihmisten kokoontumispaikkoja. Ja pahimmillaan ne olivat kuin nykyiset keskustelufoorumit: kuppikuntaisia, aloittelijavihamielisiä lietealtaita. Nettikiusaamisena…

Helmikuun koodauspähkinä

Matemaattiset ohjelmointipähkinät ovat siitä mielenkiintoisia, että ne on yleensä helppo määritellä, mutta ratkaisu saattaa osoittautua yllättävän hankalaksi. Haastamme blogin lukijat nyt ratkomaan seuraavaa pintapuolisesti yksinkertaista ongelmaa: Jaa luvut sqrt(1), sqrt(2), … ,…

Kumpulassa kukkii – chiliviljelmä kampuksen katolla

Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksen katolla, henkilökuntaa kummastuttaneessa majassa viljeltiin tietoteknistä chiliä. Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2014.1. Voit tilata lehden kätevästi täältä, niin voit lukea jutut kätevästi heti lehden saapuessa!…

Crate vs Bread – miten PC-peli toimii kuusnelosella?

Super Crate Box on hollantilaisen Vlambeer-studion esikoinen. Peli ilmestyi 2010 ja on niittänyt kiitosta kautta linjan. Tällä hetkellä toimintaräiskintä on saatavilla Steamissa ilmaiseksi, joten kokeilemisen tiellä seisoo vain oma viitseliäisyys. Paul Kollerin…

Maailman vaikein algoritmi

Moni koodari on yrittänyt toteuttaa binäärihaun, mutta tuskin kukaan on onnistunut siinä. Tämän jutun luettuasi voit liittyä harvojen ja valittujen joukkoon. Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2014.1. Voit tilata lehden…

Iso kuva

Internetissä kaikki – tai mikään ei – on katoavaista, näkökulmasta riippuen. Nyanssit tuppaavat kuitenkin hukkumaan, joten otin tänä aamuna suuren ruutukaappauksen Skrollin etusivusta. Voimme vuosien päästä ihmetellä, miltä skrolli.fi näytti 19.1.2018. 🙂…

Ohjelmistokäännösten kivikot

Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2013.4. Tietotekniikan käyttäjä huomaa yhäkin kielikukkasia suomenkielisissä ohjelmissa. Selvitimme, mistä käännösongelmat saavat alkunsa ja miten ohjelmistoja ylipäänsä käännetään. Teksti: Mikko Heinonen Kuvat: Manu Pärssinen ”Valitse…

Vankilapulma

Pitäisikö uudenvuoden juhlinnan lomassa olla enemmän koodattavaa? 🙂 Minulla liikeni vihdoin aikaa kyhätä jonkinlainen koodi kasaan seuraavaa matemaattista koodaustehtävää varten. En ihan saanut ulos tätä ennen joulua. Kuulin tämän itse aikanaan lukiossa….

M.U.L.E. – Klassikkopelin pahvinen paluu

Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2017.1. Tietokonepeliksi, jota myytiin 30 vuotta sitten vain 30 000 kappaletta, MULE on yllättävän elinvoimainen. Muulia pelataan edelleen, nykyisin myös kotimaisena lautapelinä. Teksti: Janne Sirén…

Radioamatööriliikenne digitalisoituu

Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2017.3. Bittejä eetterissä Radioamatöörien ajatellaan usein olleen nykyisten hakkerien esi-isiä. Harrastus on kuitenkin edelleen voimissaan, ja sillä on myös yhtymäkohtia bitinnypläykseen. Teksti: Antti ”OH2JJR” Ylikoski,…

Kasettilamerien nykytila

Skrolli on julkaissut laajat artikkelit Kasettilamereista numeroissa 2013.1 ja 2017.4. Kasettilamerit-ryhmän alun perin Turbo tape -nauhojen tallentamista varten perustanut Jarkko ’Grue’ Lehti vastaa edelleen tapahtumien organisoinnista ja ryhmän keulakuvana toimimisesta. Ryhmä osallistui…

Skrolli-tilauksen uusiminen

On taas se aika vuodesta, kun Skrollin toimitukseen tulvii kysymyksiä siitä, jatkuuko Skrollin tilaus automaattisesti. Lyhyt vastaus: Ei jatku, paitsi jos saat vanhana tilaajana sähköpostilaskun ja maksat sen ajoissa – tai jos…

Lerput ja korput nykykoneissa

Artikkelit on alun perin julkaistu Skrollin numeroissa 2014.2 ja 2017.1. Kadonneen levykeaseman metsästäjät Proxima Direct 3,5″ USB FDD, FC5025 USB 5,25″ Floppy Controller, Kryoflux. Millä vanhat levykkeet kiinni USB-porttiin? Teksti ja kuvat:…

Autoradat tänään – koneistettua kaahaamista

Kaikki varmaan muistavat vanhat kunnon autoradat ja urilla kiitävät pikkuautot. Ja kuten kaikki muukin, myös autoradat ovat kehittyneet aikojen myötä. Nykyradat ovat digitaalisia, jopa tekoälyllisiä. Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa…

Joulu on taas, joulu on taas ^__^

Arvatkaa mitä? Kohta se tulee – vuoden 2017 viimeinen Skrolli! Toimituksen tontut ovat uurastaneet niin ahkerasti joulu-skrollitrollin pajassa. Maistiaisina luonnosvaiheen kuvia liittyen tulevan lehden juttuun pelitekoälyistä. Ensimmäisessä kuvassa rakennetaan selvästi joulu-pelipuuta ja…

Amiga-harrastus Suomessa

Commodoren jälkeen 1990-luvun alussa kuopattiin tasavallan tietokone seuraajineen ja valmistajineen: kotimikroja suvereenisti hallinnut Commodore katosi. Yhtiön viimeistä ihmeasetta, Amigaa, harrastetaan kuitenkin Suomessa edelleen. Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2014.3 otsikolla…

Kahden luvun ongelman ratkaisu

Viime blogauksessa päätäni särki eräs matemaattinen ongelma ja sen koodimuotoinen ratkaisu. Ongelma kuului tähän tapaan: On kaksi lukua, joiden summa on enintään 100. Henkilö A tietää niiden tulon ja B summan. B…

Koodaushaasteet ja päänsärky

A tiesi kahden luvun tulon ja B niiden summan. Sitten B sanoi jotain A:lle ja A jotain B:lle ja B kokee suuren valaistumisen ja meillä on matemaattinen logiikkapähkinä purtavana. Paperille, jonne on…

Skrollin hienoin kansi? – Lataa omaksi!

Kiinnittäkää turvavyöt ja valmistautukaa nousuun! Syksyn Skrolli on jo painossa ja saapuu tilaajille ja irtonumeron ostaneille aivan lähiaikoina. Onko se lintu? Onko se lentokone? Ei – se on Skrollin kansi: Ja muun…

Masters of Pixel Art

Pikselitaidetta Suomen pelimuseossa

Suomen pelimuseossa Tampereella avautui suorastaan herkullinen uusi näyttely, joka vahvasta retroudestaan huolimatta väristelee myös nykyaikaisia hermoja. Masters of Pixel Art näet pursottaa Pelimuseoon upeita, värikkäitä pikseleitä niin kaukaa retrovuosikymmeniltä kuin nykyajaltakin. Pikselitaidetta…

Skrollin käänteinen syksy

Tämä kuvassa oleva hirvitys on jotain, mitä me Skrollin toimituksessa kutsutaan Sisältösuunnitelmaksi. Kun painopäivä lähestyy, se alkaa muuttua yhä vihreämmäksi – vähän niin kuin käänteinen syksy. Lehti valmistuu. Nyt juuri näyttää tuolta….