Atari 2600 ja äärimmäisten rajojen viehätys
Atari 2600 on tekniikaltaan äärimmäinen laite, jolla monet yksinkertaisetkin asiat hipovat mahdottomuuden rajoja. Se on malliesimerkki laitteesta, jonka estetiikka on vahvasti sidoksissa tekniikkaan.
Atari 2600 on tekniikaltaan äärimmäinen laite, jolla monet yksinkertaisetkin asiat hipovat mahdottomuuden rajoja. Se on malliesimerkki laitteesta, jonka estetiikka on vahvasti sidoksissa tekniikkaan.
Tähtien Sota on ikoninen osa pop-kulttuuria. Jediritareiden universumista on vuosien varrella siinnyt pitkä ketju tähtienvälisia pelejä. On mahdotonta kuvitella pelien nykymaailmaa ilman Star Wars –universumiin sijoittuvia karkeloita. Niitä löytyy joka makuun – on Legoja, klooneja ja MMO:ta. Harva tulee ajatelleeksi, että jostain pelistä se tähtien seassa poukkoilukin lähti liikkeelle. Star Wars -pelien ensiversio on Atari 2600:n Empire Strikes Back. Se tehtiin lautapeleistään tunnetun Parker Brothersin peliosastolla vuonna 1982.
Apple on viime vuosina tullut tunnetuksi rohkeista ja uutta luovista tuote-esittelyistään. Yritys tehdä Macintoshista pelikonsoli ei ollut oikein kumpaakaan.
Chip-musiikilla on perinteisesti viitattu 1980-luvun tietokoneiden ja pelikonsoleiden äänipiireillä tehtyyn musiikkiin sekä demoskenen piirissä syntyneeseen tyyliin, joka jäljittelee sen soundia. Nykyään ”chiptune” tarkoittaa myös 2000-luvun alussa ilmaantunutta suuntausta, joka yhdistelee vanhojen laitteiden ääniä moderniin konemusiikkiin. Haastattelussa modernin chiptune-musiikin kärkinimiin lukeutuva ranskalainen Ultrasyd.
Suomi on ollut nyt 25 vuotta kiinni Internetissä. Tietokoneet ovat kuitenkin viestineet toisilleen jo paljon tätä ennen, ja Internetilläkin meni vuosikausia, ennen kuin se syrjäytti muut verkot.
80-luvun Commodore-laitteiden harrastajana nykyaikaisten näyttöjen yhteensopimattomuus Commodorejen kuvasignaalien kanssa on tullut kiusallisen tutuksi. Varsinkin C-64:n kanssa on enemmän sääntö kuin poikkeus, että jos kuvan saa tulemaan S-videopiuhalla, se joko nykii tai on kelvottoman huonolaatuinen. Viimeistään liikkuva kuva paljastaa karusti, että televisio skannaa kuvaa lomitettuna vaikka C-64:ltä saadaan progressiivinen signaali. Uusimman sukupolven TV-laitteista S-videoliitännät puuttuvat lähes kokonaan, sillä teknologia matkaa hitaasti mutta varmasti pelkästään digitaalisten signaalien
1980-luvun lopulla tehty Hidden Agenda on poliittinen simulaattoripeli, joka haastaa pelaajan toimimaan köyhän väliamerikkalaisen valtion johtajana vallankumouksen jälkimainingeissa. Kypsään ikään ehtinyt peli sisältää paljon painavaa asiaa joka on vielä 25 vuoden jälkeen pelottavan ajankohtaista.
Skrollin lukijoista useimmilla lienee jonkinlaisia omakohtaisia kokemuksia MikroBITTI-lehdestä. Aktiivisimmat olivat mukana Bitin tekemisessä jo vuoden 1984 ensimmäisestä numerosta alkaen — siis lukijat lehden teossa. Nykyisin tälläistä kutsutaan joukkoistamiseksi.
Uusien ohjelmoijien keskuudessa yleisin virhe on koodata itsensä suohon. Mikä saa ohjelmointinoviisin hukuttamaan itsensä monimutkaisuuteen?
Näyttöjen valot kajastavat ja pelaajien huudahdukset raikuvat pimeässä liikuntahallissa. Näppäimistöjen rapina ja hiirten naksautukset kuuluvat vaimeina bassonhuminan ja valkokankaalla pyörivien meemivideoiden metelin läpi, kun joukkueet ottavat toisistaan mittaa peliturnauksissa. Toisaalla rauhallisemmassa tilassa pelinkehityskilpailun osallistujat keskittyvät intensiivisesti näytöillä valuvaan koodivirtaan samalla kun viereinen joukkuekaveri suunnittelee ja piirtää näyttäviä hahmotelmia ja graafisia taidonnäytteitä kilpailutyön visuaalisesta ulkoasusta.
Vuoden 1990 tienoilla Atarilla ei taas kerran mennyt kovin hyvin. Firma, joka oli kerran ollut pelaamisen synonyymi, oli kaatanut maahan jo monta mahdollisuutta menestykseen. Amerikan pelaamaan opettanut Atari 2600 -pelikonsoli oli käytännössä romahduttanut koko toimialan 10 vuotta aiemmin, kun kuluttajat kyllästyivät sen laaduttomiin peleihin. Samassa yhteydessä oli mennyt nurin sopimus Nintendon konsoleiden edustuksesta USA:ssa.
Helsingissä Suvilahden Kattilahallissa järjestettiin 18.-20.10.2013 Alternative Party -tapahtuma, joka kokosi demojen ja tietokoneiden harrastajia saman katon alle jo 15. kertaa. Alkujaan pienenä demoscenen kokoontumisena alkanut tapahtuma on vuosien varrella kasvanut kokonaiseksi digitaalisen kulttuurin festivaaliksi.
Kuinka turvallista on langattoman näppäimistön käyttäminen ilkeän Even naapurina asuvalle Alicelle?
Vaikka retropelaamista on harrastettu tippa silmässä jo 90-luvulta saakka, on se noussut parin viime vuoden aikana aivan uuteen kukoistukseen. Mikä merkittävintä, ei suinkaan pelkällä nostalgian voimalla.
Toista kertaa järjestettävä tee-se-itse -kulttuurin festivaali WÄRK:Fest pidettiin Vallilassa Ääniwallin tiloissa 5.-6. lokakuuta. Skrolli wärkkäsi yhdessä yleisön kanssa oman festarirepparin.
QML (Qt Meta Language) on Digian Qt-ympäristöön kuuluva käyttöliittymien toteutukseen tarkoitettu kuvauskieli, jolla voi tehdä näyttäviä käyttöliittymiä jopa ilman ohjelmointitaitoa.
Kuvitellaan, että joudut yhtäkkiä satoja vuosia ajassa taaksepäin. Saat jotenkin järjestettyä itsellesi suhteellisen mukavan elämän, mutta elämän tarkoitus puuttuu — nimittäin tietokone. Saisiko sellaisen rakennettua?
80-luvun tietokonepelit, demot, introt ja ohjelmat ovat jättäneet lähtemättömän jälkensä tuolloin lapsuuttaan ja nuoruuttaan eläneiden mieleen. Aikakauden digitaalinen taide ja kulttuuri tukkifontteineen sekä palikkagrafiikkoineen tallennettiin tuolloin levykkeille ja kaseteille. Kyseisten medioiden lyhyen elinkaaren vuoksi niille tallennettu materiaali on kuitenkin katoamassa hitaasti mutta varmasti bittien taivaaseen. Kadotus ei kuitenkaan ole väistämätön kohtalo, vaan arkistoinnilla voidaan pelastaa tärkeä osa digitaalisen kulttuurin varhaisvaihesta.
Tarn Adams tunnetaan erittäin yksityiskohtaisesta Dwarf Fortressista, mutta hänen aikaisemmastakin tuotannostaan löytyy varsinaisia helmiä. Liberal Crime Squad on yksi niistä. Hilpeän satiirisella otteella Yhdysvaltain politiikkaa kuvaava strategiaseikkailu on omalaatuinen kertomus idealismin voimasta.
Mitä pitäisi ajatella, kun 20 vuotta vanhasta pelistä ei pysty irrottamaan käsiään tai mieltään? Onko kyseessä nostalginen obsessio vai olivatko pelit 90-luvulla oikeasti niin hyviä? Näiden klassikoiden ilmaisversioilla voit tarkastaa, onko naavaparran ra
Tietokoneiden käyttörajaukset ovat suoja luvatonta käyttöä vastaan ja parantavat tietoturvaa. Salasanat kuitenkin hukkuvat, ja lukkiutuneet koneet voivat päätyä elektroniikkaromuksi. Teemme katsauksen PC-tietokoneiden suojausmenetelmiin ja niiden purkamiseen syventyen etenkin Thinkpad-kannettaviin.
Suomalaisessa tietokonekulttuurissa ei voi olla törmäämättä demoskeneen ja sen tuotoksiin. Monet eivät kuitenkaan oikein tajua demojen olemusta. Skrolli kertoo nyt, kuinka demoja kannattaa yrittää lähestyä, jotta niistä saisi jotain irti.
Jotta edesmenneen itänaapurimme tietotekniikan historiaan johdatteleva lukuhetki olisi autenttisen nautinnollinen, suosittelemme Neuvostoliiton kansallishymnin soittamista taustalla, volyymi sopivasti kaakkoon kumartaen.
Uskoisitko maailman kohtalon ilmanpaineanturin käsiin?
Ohjelmointioppaan suomentaminen on ehkä pintapuolisesti kuivakkaa hommaa, mutta tästäkin sopivasti humanisti nörtti saa pohdittua syntyjä syviä. ATK-sanaston juuret haarovat joka suuntaan länsimaisen kulttuurin multiin.
Mashupit ovat internetkulttuuria omimmillaan. Myös peleissä. Tällä kertaa muusiintuvat Portal ja Mario.
Kelpaisiko kirja, jonka nimi on BASIC-kielinen ohjelma? Jos kavahdit heti, tämä on juuri sinulle.
Japanilaisten pelien vaikutusta koko maailman digitaaliseen viihteeseen on paha käydä kiistämään, ja paikallisten peliyhtiöiden edesottamuksista onkin kirjoitettu kiitettävän paljon. Läheskään yhtä usein ei ole paneuduttu siihen, millaisilla kotimikroilla nousevan auringon maassa harrastettiin. Mitä enemmän asiaa tutkii, sitä enemmän vastaan tulee laitteita, joista lännessä ei ole koskaan kuultukaan.
2000-luku maistuu paremmalta, kun koneitaan ei pelkää. Parhaimmillaan se on, kun niihin suhtautuu palapeleinä. Hiljattain lähipiiri hyötyi tästä kolmen käyttökelpoisen laitteen verran.
Lupaava elämänalku katkeaa lyhyeen, kun juuri onnen löytänyt nuori ammutaan kuoliaaksi rahojen takia tai muuten vain. Kaipaamaan jää rakastettu, jolle olisi kiva lähettää helvetistä käsin viesti ”kunnossa ollaan”. Osoittautuu kuitenkin, että yhteyden ottaminen eläviin ei ole aivan yksioikoinen keikka.
Skrollin viikon indiepelikatsauksessa Flowstorm, vielä kehityksen alla oleva selainpohjainen luolastolentely. Flowstormissa kisataan aikaa vastaan hauraan mutta sulavaliikkeisen pikku raketin ohjaksissa pitkin seiniä poukkoillen. Alfa-vaiheessa lentelyä löytyy neljän yksin pelattavan kentän verran.
Ulkona on kylmää, hyistä ja pimeää, mutta sauna on onneksi lämpiämässä. Kohta pääsee löylyyn! Mutta onkohan kiuas jo lämmin?
Menneen digitaalisen kulttuurin entisöinti on tärkeää työtä. Myös alakulttuurin.
Graafisia käyttöliittymiä on ollut markkinoilla jo yli kolmekymmentä vuotta, ja huomattava osa niistä on ollut luotaantyöntävän rumia. Esittelemme tässä jutussa kuvitteellisen käyttöjärjestelmän, HorrorOS:n, joka kokoaa yhteen kunkin vuosikymmenen kammottavimmat päähänpistot.
Longturn.orgin Civilization-moninpeli järjestysluvultaan 31 alkoi sunnuntaina 11.11.2012 liki seitsemänkymmenen pelaajan voimin.
Kickstarter-rahoitus on ollut vuoden 2012 ilmiö pelijulkaisuissa, mutta onko siitä muuttamaan pelikenttää pysyvästi?
Mitä tapahtuu kuoleman jälkeen? MIT Game Labin avuliaat heput tarjoavat ainakin osittaisen vastauksen tähän perin askarruttavaan kysymykseen. Jotta vastaus olisi hauskempi, sitä pääsee itse pelaamaan.
Entä jos pelikonsoli olisi kuin DVD-soitin – kaikilla samanlainen? Uuden pelikonsolin ostaminen on vaikea valinta, etenkin jos aikoo hankkia vain yhden laitteen. Luvassa kun on aina eri versioiden välisiä eroja ja yksinoikeuspelejä. Kun taas tehdään ns. multiplatform-pelejä, on kehitysalustana usein se alin yhteinen nimittäjä, jolloin tehokkaampien laitteiden omistajat saavat katsella huonompaa grafiikkaa. Näin on ollut käytännössä siitä asti, kun Atari 2600 ja Intellivision ilmaantuivat markkinoille.
Lego-palikoiden käyttö ohjelmoinnin opetusvälineenä yleistyy parhaillaan Suomen kouluissa aina ala-astetasolta korkeakouluun asti. Robottisarjojen käyttö opetustarkoituksiin ei ole uusi idea: ensimmäiset ohjelmoitavat Legot julkaistiin jo 1986. Skrolli tutustuu Lego-ohjelmoinnin historiaan ja käytännön sovelluksiin.
Tietokonekulttuurin erikoislehti Skrolli on nyt ottanut jättiharppauksen eteenpäin, kun lehteä on ensimmäisen kerran painettu paperille. Nelisivuista ”nollanumeroa” jaetaan viikonloppuna 20.-21.10. tee-se-itse-tapahtuma WÄRK:festillä, ja kappaleita varmasti päätyy toimituksen jäsenten mukana muuallekin. Mikäli et ehdi paikalle tai neljänsadan painos ehtii loppua kesken, voit myös ladata lehden PDF-tiedostona. Digitaalista jakelutapaa tullaan käyttämään myös lehden täyskasvuisille numeroille paperipainosten rinnalla.
Millaisia ovat Mandelbulb, Mandelbox ja niiden lukemattomat muunnelmat, ja kuinka niitä pääsisi itse tutkimaan?
1980-luvulla tuli markkinoille kymmenittäin erilaisia mikrotietokonemalleja, joista useimpia ainakin joku muistelee lämmöllä. Muutamat näistä laitteista eivät kuitenkaan jääneet vain historian lehdille, vaan niiden ympärillä on edelleen paljon harrastajavetoista ja kaupallistakin toimintaa. Esittelemme…