Modernia retroa – seikkailupelien lämmittelyä nykyaikaan
Vaikka retropelaamista on harrastettu tippa silmässä jo 90-luvulta saakka, on se noussut parin viime vuoden aikana aivan uuteen kukoistukseen. Mikä merkittävintä, ei suinkaan pelkällä nostalgian voimalla.
Tales of Monkey Island
Uuden aallon retropelit ovat muutakin kuin pelkkää emulaattoripohjaista lämmittelyä. Parhaimmillaan niissä on otettu vanha teos, jolle tehdään joko rehellinen jatko-osa (Wasteland 2) tai tyylikäs uuden sukupolven HD-uudelleentulkinta (The Secret of Monkey Island: Special Edition) . Parhaimmillaan kyse ei ole enää nostalgisesta lämmittelystä, vaan rehellisestä yrityksestä tehdä kunnon peli, joka vetoaa uudenkin sukupolven pelaajiin.
Kickstarter-joukkorahoituspalvelulla on ollut retron uudelle aallolle suuri merkitys. Sen kautta on rahoitettu lukuisia teoksia muinaispeleille, joiden fanit ovat halunneet nähdä muistojen kultaaman suosikkinsa nykykoneille sorvattuna. Esimerkiksi allekirjoittanut on yrittänyt olla tarkka joukkorahoituspelien suhteen, mutta tunnustettakoon avoimesti että esimerkiksi Elite Dangerous (2,5 miljoonaa dollaria) ja Wasteland 2 (2,9 miljoonaa dollaria) ovat saaneet minulta kolminumeroiset tukisummat. Ehkä vähän älytöntäkin, mutta kun muistelen miten monia onnellisia pelitunteja olen alkuperäisten pelien parissa viettänyt, niin minkäs voi, pakko oli langeta. Eikä sekään haittaa, että molempien projektien takaa löytyy suuresti arvostamani pitkän linjan tekijöitä.
Edellämainittujen seuraan on nostettava myös Richard Garriottin Portalarium-studion työstämä Ultima-henkinen roolipeli Shroud of the Avatar: Forsaken Virtues. Vaikka Ultimasta ei olekaan virallisesti kyse, ei kellekään ole jäänyt epäselväksi mihin pelisarjaan teos pohjautuu henkisellä tasolla. Garriottin lisäksi peliä työstävät Ultima Onlinen ohjaaja Starr Long ja AD&D Dragonlance -kirjailija Tracy Hickman, mikä on vakuuttanut Ultimoiden ja klassishenkisten roolipelien ystävät. Pelin kehitystä onkin tuettu jo 2,5 miljoonalla dollarilla.
Ei pelkällä joukkorahalla
Uusretroa tehdään myös ilman joukkorahoitusta. Kesällä julkaistu Leisure Suit Larry in the Land of Lounge Lizards Reloaded on oivallinen esimerkki vanhan pelin uudesta tulkinnasta. 1987 julkaistu Larry uusioitiin sinänsä alkuperäistä kunnioittaen, tarinallisesti tarkkana tulkintana, mutta mukaan heitettiin myös uusia sketsejä, piilojuttuja ja viittauksia nykypäivään ja pelattavuuttakin modernisoitiin. Modernisointi on sinänsä erittäin onnistunut, mutta samalla peli muistuttaa vääjäämättä ajasta menneestä. Se mikä toimi 80-luvulla, ei toimi enää yhtä hyvin nykypelaajille. Retrosetäkin on vähän kummissaan, että näinkö kesyä kasarituhmistelu oikeasti olikin.
Saman aikakauden seikkailullisista teoksista myös The Secret of Monkey Island ja Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge saivat uusioversiot muutama vuosi sitten. Itsensä LucasArtsin tekemät modernisoinnit toimivat Larryä paremmin, sillä niiden merirosvokomiikka on ajattomampaa. Pelaaminen onnistuu myös alkuperäisillä palikkagrafiikoilla ja nykyaikaisemman käyttöliittymän avustuksella, mikä tekee elämyksestä erinomaisen toimivan niin vanhoja muistojaan elähdyttäville kuin uusillekin pelaajille. Ei siis yllätys, että retromodernisointien rintamalla The Secret of Monkey Island: Special Edition ja Monkey Island 2 Special Edition: LeChuck’s Revenge ovat sieltä ehdottoman parhaimmasta päästä.
Monkey Islandien vetovoimasta kertoo sekin, että LucasArts nakitti seikkailupelitalo Telltalen luomaan kaanonille jatkoa täysin uuden Tales of Monkey Island -pelisarjan muodossa. Vuoden 2009 kuluessa julkaistu viisiosainen seikkailu toi Guybrush Threedpwoodin kumppaneineen takaisin peliruuduille yhdeksän vuoden tauon jälkeen. Vanhojen LucasArts-pelikehittäjien perustama Telltale loikin itsensä Ron Gilbertin avustamana rautaisen seikkailun, joka ei häpeä pätkääkään alkuperäisteosten rinnalla.
Talesien lisäksi Telltale tykitti uutta tulkintaa myös toisesta peliklassikosta. Alkujaan sarjakuvana ja animaatiosarjana ilmestynyt Sam & Max tunnetaan näet pelaajien parissa parhaiten 1993 ilmestyneen päättömän kahjoseikkailu Sam & Max Hit The Road -seikkailupelin ansiosta. LucasArtsin tekosia sekin alkujaan. Telltale väsäsi 2007-2010 välisenä aikana Sam & Maxin paluusta yhteensä 16-jaksoisen Sam & Max Freelance Police -pelisarjan, kolmeen kauteen jaettuna. Jos kahjokomiikka ja mielikuvitusta kutkattavat juonenkäänteet ovat yhtään mieleesi, niin tässäpä riittää repeiltävää enemmän kuin kylliksi.
Ei uutta Sierra-rintamalla
Tässä kohtaa Sierra-fanit saattavat jo vähän pureskella kyniään kappaleiksi. Larry mainittu, missä muut Sierra-uusioversiot? Sori. Huonosti menee. Sierran pelien oikeudet ovat näet kadonneet yhtiön konkurssin ja lukuisten jälleenmyyntien jälkeen kasvottomien holding-yhtiöiden kulisseihin. En tiedä kuinka Replay Games sai Larrynsä tehtyä, mutta muut Sierran pelien immateriaalioikeudet tuntuvat olevan täysin hukkateillä. Pelaajakansa onkin joutunut tyytymään fanien tekemiin remakeihin, joissa on kunnostautunut erityisesti AGD Interactive.
AGD:n King’s Quest: Quest for the Crown, King’s Quest II+: Romancing the Stones, King’s Quest III Redux ja Quest for Glory II 2.0 ovat alkuperäissuunnittelija Roberta Williamsin siunaamia tulkintoja, ja niissä on uusitun grafiikan lisäksi myös uutta sisältöä. Poikkeuksellisen suuret faniprojektit saivat hienoisten lakiongelmien jälkeen myös virallisen fanilisenssin Sierran immateriaalioikeuksien haltijoilta. ADG on sittemmin aloittanut myös oman kaupallisen, vahvasti sierramaiseen tulkintaan pohjautuvan Mage’s Initiation -seikkailun työstämisen. Infamous Adventures on puolestaan tehnyt ilmaiset versioinnit Space Quest II:sta ja King’s Quest III:sta.
Koska Sierran perintö on suojattu tehokkaasti kaupallisilta yrittäjiltä, on sitä yritetty hyödyntää Kickstarterin kautta. Esimerkiksi Police Quest -seikkailujen luoja Jim Walls tavoitteli 500 000 dollaria realistista poliisiseikkailu Precenctiä varten. Kassaan kertyi kuitenkin vain 86 000 taalaa. Kuusi Space Quest -seikkailua tehneet Two Guys From Andromeda -hemmot sentään saivat kasaan 540 000 krediittiä, joilla he aloittivatkin pelisarjansa seuraavan osan tekemisen. Tästä on tosin jo vuosi, eikä SpaceVenturen sivuilla ole ollut tämän vuoden aikana merkittävästi aktiviteettia.
Modernin retron käsittely jatkuu laajemmin artikkelin toisessa osassa, jossa katsotaan tarkemmin muitakin kuin seikkailupelejä – ja kummastellaan, että mikä vetoaa pelaajiin ja mikä ei.
Lisätietoja:
http://elite.frontier.co.uk
http://guysfromandromeda.com
http://wasteland.inxile-entertainment.com
http://www.agdinteractive.com
http://www.infamous-adventures.com/home/
http://www.kickstarter.com/projects/precinctgame/precinct/
http://www.lucasarts.com/games/monkeyisland/
http://www.lucasarts.com/games/monkeyisland2/
http://www.telltalegames.com/talesofmonkeyisland/
http://www.telltalegames.com/samandmax/
https://www.replaygamesinc.com/index/get-game?gameId=13
https://www.shroudoftheavatar.com
Teksti: Jukka O. Kauppinen