Skrolli tähtää ulkomaille / Skrolli seeks crowdfunding for an international issue

Jo kolme vuotta ilmestynyt, pääosin harrastajavoimin tuotettu tietokonekulttuurin erikoislehti Skrolli on käynnistänyt joukkorahoituskampanjan, jolla haetaan varoja englanninkielisen kansainvälisen numeron julkaisuun. Indiegogo-palvelussa toteutettavan kampanjan minimitavoite on 15 000 dollaria ja se on käynnissä helmikuun loppupuolelle asti.

”Skrollin kaltaista lehteä ei ole olemassa missään muualla, eikä sellaista oikein voisi syntyäkään isommilla kielialueilla”, toteaa päätoimittaja Ville-Matias ”viznut” Heikkilä.

”Yli 2 000 tilaajan voimin olemme jo saavuttaneet hyvän aseman suomalaisessa harrastajakentässä, mutta luonnollisesti meitä kiinnostaa kohderyhmämme laajentaminen. Vahvuutemme on, että Skrollin aihevalikoima on monipuolinen. Maailmalla on jokusia tiettyihin tietotekniikkaharrastuksen osa-alueisiin keskittyviä julkaisuja, mutta yksikään niistä ei kokoa yhteen niin laajaa osaajajoukkoa ja aihevalikoimaa kuin Skrolli.”

Jos joukkorahoituksen tavoite täyttyy, ensimmäinen kansainvälinen numero julkaistaan huhtikuussa 2016. Erikoisnumero koostuu pääosin aiemmin julkaistuista artikkeleista, jotka käännetään englanniksi. Kampanjan suosiosta riippuu, tehdäänkö kansainvälisiä numeroita enemmänkin. ”Mikäli kampanja saa hyvää vastakaikua, voimme siirtyä julkaisemaan kahta kieliversiota rinnakkain”, Heikkilä lisää.

Kansainvälinenkin Skrolli tehdään ja painatetaan Suomessa. ”Suomalaisuus on meille arvo sinänsä. Suomalaisella työllä on laadukas maine ja painotuotteet tehdään täällä ympäristöystävällisesti. Vaikka myös logistiikka on täällä kalliimpaa kuin alemman työvoimakustannuksen maihin ulkoistettuna, uskomme, että kohderyhmämme arvostaa laadukasta ja ekologista toimintatapaa”, toteaa asiantuntijatoimittaja Mikko Heinonen. Hän on aiemmin ollut mukana toteuttamassa Suomen pelimuseon joukkorahoituskampanjaa, joka teki Mesenaatti.me-palvelun tähänastisen rahoitusennätyksen syksyllä 2015.

Joukkorahoituskampanjan alin vastiketaso on 10 dollaria, jolla saa omakseen digitaalisen version huhtikuussa ilmestyvästä lehdestä. Varsinainen painotuote maksaa 19 dollaria sisältäen postikulut kaikkialle maailmaan. Lisäksi tarjolla on t-paitoja, 100 lehden jälleenmyyjäpaketti ja mainospaikkoja kansainvälisessä numerossa.

Lisätietoja:

https://www.indiegogo.com/projects/skrolli-a-printed-computer-culture-magazine#/

http://skrolli.fi/english/

2016.1e.08

Press release

Community-driven computer magazine Skrolli seeks crowdfunding for an international issue

Skrolli, the community-driven, three-year old computer culture magazine from Finland, has launched a crowdfunding campaign for the publication of its first international issue. The Indiegogo campaign is seeking a minimum of $15,000 and it will run until late February 2016.

“There is no magazine quite like Skrolli available anywhere else”, says Ville-Matias “viznut” Heikkilä, Editor-in-Chief.

“We already have a fairly strong position among the Finnish hobbyist scene, but we are naturally looking to expand our target audience. One of our key strengths is that we write about a wide range of topics. Internationally, there are a few publications that focus on specific areas of computer culture, but none of them offers such an extensive range of expertise and different topics as Skrolli.”

If the crowdfunding goal is met, the first International Edition will be published in April 2016. The special issue will mainly consist of translated articles that have previously been published in Finnish. Whether more international issues are published will depend on the success of the campaign. “If the campaign is well received, we may start publishing two versions side-by-side: one in Finnish and another in English”, Heikkilä adds.

The international version of Skrolli is made and printed in Finland. A high-quality print shop with an eco-friendly process will be used. “This not the lowest price that we could do this for, but I believe that our target group will value a high-quality process that is also ecological”, says Senior Editor Mikko Heinonen.

The perks in the campaign start at $10, which buys you a digital copy of the magazine. The printed product will cost $19 including shipping to anywhere in the world. Other perks include T-shirts, a reseller package of 100 magazines and advertising space in the international issue.

Further information:

https://www.indiegogo.com/projects/skrolli-a-printed-computer-culture-magazine#/

http://skrolli.fi/english/