Blender – joka paikan 3D-höylä

 
Skrolli 2014.1 – Verkkojatkot

Käyttöliittymä

Blenderin käyttöliittymä painottuu vahvasti näppäimistön ja hiiren käyttöön, vaikka lähes kaikki toiminnallisuudet löytyvät editorien valikoista.

Näppäimistöstä tärkeimmät toiminnallisuudet:

  • Siirto (G)
  • Kääntö (R)
  • Skaalaus (S)
  • Työkaluvalikko (Space)
  • Hyväksyntä (Enter)
  • Hylkäys (Esc)

Hiiren toiminta:

  • 3D-osoittimen sijoitus (Vasen nappi)
  • Valinta (Oikea nappi)
  • Katselukulman muutos/Editorin vieritys (Keskinappi)
  • Zoom (Hiiren rulla)

Suosittelen lämpimästi tämän opuksen läsnäoloa opiskelun alkuvaiheessa: http://www.blenderguru.com/wp-content/uploads/Exclusive/Blender_Cheat_Sheet.pdf

Asetukset

Asetuksista voit muokata Blenderin sinulle sopivammaksi. Asetusten alla on käyttöliittymän toiminnallisuuksien kartoitus, lisäosien valinta, teemat sekä järjestelmän asetukset esimerkiksi piirtämisoperaatioiden prosessorin valintaa varten (CPU/CUDA).

Käyttöliittymän perustason asetukset.
Käyttöliittymän perustason asetukset. Huomaa asetukset ‘Zoom to mouse position’ ja ‘Rotate around selection’, jotka helpottavat useimpia käyttäjiä mallin muokkauksessa.

Editorien asetukset.
Editorien asetukset.

Käyttöliittymän syötteiden asetukset.
Käyttöliittymän syötteiden asetukset. Täällä voit muuttaa käyttöliittymän kaikkia toimintoja ja jopa luoda uusia. Huomaa asetukset ‘Emulate 3 button mouse’ ja ‘Emulate numpad’, jotka helpottavat suuresti ohjelman käyttöä esimerkiksi kannettavilla tietokoneilla.

Lisäosien hallinta.
Lisäosien hallinta. Täältä käsin voit laajentaa Blenderiä lukuisten lisäosien avulla. Huomaa lisäosa ‘3D View: Dynamic Spacebar Menu’, joka laajentaa pikavalikkoa huomattavasti käytännöllisemmäksi. 3D-tulostajia varmasti kiinnostaa lisäosa ‘Mesh: 3D Print Toolbox’.

Käyttöliittymän teemojen asetukset.
Käyttöliittymän teemojen asetukset. Valitse ‘Preset’-valikosta itsellesi mieluisa väriteema.(Hämärään mielen-/työtilaan sopii ‘Ubuntu ambience’ nörtähtävästä nimestään huolimatta.)

Käyttöliittymän teemojen asetukset.
Tiedostohallinnan asetukset. Täällä voit muuttaa ohjelmiston oletuspolkuja ja tallentamiseen liittyviä asetuksia. Huomaa fonttihakemisto sekä ‘Auto Save’ -ryhmä.

Järjestelmäasetukset.
Järjestelmäasetukset. Täältä pääset muuttamaan laitteistoon liittyviä asetuksia. Huomaa erityisesti ‘Compute Device’ -ryhmä, jossa voit valita millä laitteella lasketaan käyttöliittymän grafiikat. Tämä on erityisen hyödyllinen ‘Cycles Render’ -piirtokoneella.

Näkymät

Oletusnäkymä

Oletusnäkymässä on yleisemmin tarvittavat editorit: 3D-näkymä, aikajana, properties, elementtipuu ja valikko.

Editorit

Editorit ovat työkalukokonaisuuksia, joita voidaan avata eri Blenderin ikkunoihin. Tässä pari tärkeintä editoria peruskäyttöä silmälläpitäen.

Valikko

Valikko sisältää perinteiset valikot tiedostojenhallintaan sekä Blenderin tilan määrittämiseen. Valikkoikkunassa näkyy myös tietoa sen hetkisestä “maailmasta”, kuten mallien määrä, face/triangle-lukema, versio ja progress bar.

Valikko.

3D-näkymä

3D-näkymä on Blenderin tärkein editori. Tässä näkymässä 3D-malleja katsellaan ja muokataan reaaliajassa. Editorissa on kaksi valikkoa, työkalut (T) ja asetukset (N). Työkaluista löydät yleisimmät toiminnallisuudet 3D-mallin muokkausta varten sekä lisäosien valikot. Asetuksista löytyy 3D-mallin tiedot ja joitain editorin asetuksia.

3D-näkymällä on erilaisia toimintatiloja. Käydään aluksi läpi kaksi tärkeintä eli Object ja Edit -toimintatilat.

Object-tila

Object-tilassa voit lisätä, siirtää, kääntää ja skaalata elementtejä.

Edit-tila

Edit-tilassa pääset muokkaamaan elementtiä.

Elementit (Object/Primitive)

Elementit ovat Blenderin perusyksiköitä maailman rakentamiseen. Elementtejä ovat esimerkiksi kamera, lamppu, 3D-malli (mesh, spline, text, …), tyhjä/empty, …

Elementit.

Properties

Tässä editorissa on sekä asetukset scenelle että 3D-mallin tiedot sekä muokkaimet/liitännäiset ja niiden asetukset.

Muokkaimet

Jotta alkuun pääseminen ei olisi liian monimutkaista, aloitetaan muutamalla tärkeimmällä muokkaimella, joiden avulla 3D-mallien luominen on hieman helpompaa.

Elementit.

Array

Arrayllä monistat helposti luomaasi 3D-mallia muuttujien avulla. Voit joko siirtää, kääntää tai skaalata mallia kiinteillä arvoilla, tai luoda apulaiselementin, jonka sijainnin/kulmien/skaalauksen mukaisesti mallia voidaan monistaa.

Boolean

Boolean-muokkaimella teet yksinkertaisia liimaa-leikkaa -operaatioita eri 3D-mallien välillä. Ajatuksena on, että luodaan mallin pohja, johon liitetään Boolean-muokkain, valitaan toinen malli, jolla halutaan muokata alkuperäistä, ja valitaan operaatio, jolla mallit yhdistetään.

Bevel

Bevel-muokkaimella pyöristetään mallin reunat. Usein valokuvatarkkuutta vaativat mallit näyttävät epäaidoilta, jos mallin terävät reunat erottuvat liialti. Tällä muokkaimella reunat pyöristyvät asetusten mukaisesti, ja lopputulos näkyy luonnollisempana reunana.

Läksyjä

Tässä kohtaa haluan kannustaa jokaista tutkimaan internetin sopukoita Blenderiin liittyvissä asioissa. Tässä muutama tärppi, joilla voi lähteä liikkeelle:

Teksti: Spiikki Sillanpää