Skrolli Party 2017 valokuvina

Ensimmäinen Skrolli Party 2017 -demoskenetapahtuma järjestetiin lauantaina 6.5.2017, kiitoksena lehden avustajille. Voit lukea lisää Skrollin numerosta 2017.2. Kuvat: Mette Erikkilä

Tällä tarinalla Nokia palaa Suomeen

Artikkeli on julkaistu uudelleen Skrollin numerossa 2022.4. ”Varautukaa sitten huutomyrskyyn, kun Skrolli kirjoittaa Nokian kännyköistä”, varoitteli lehtimiesystävä vuosien takaa Skrollin osallistuessa tänään Nokia/HMD:n Suomen lanseeraustilaisuuteen. Tuskin ihan aiheetta. Päivän teemana kun oli…

Skrolli 2017.2

Sisältönä mm.
Donnie Werner
Nokia 3310
NodeMCU – avain esineverkkoon
Muistatko, kun monitori säteili?
Stringologia
Wolfensteinin perintö
Koodia Game Boylle kotikonstein
JOKstoriaa alkaa

Muistoja kotitietokoneista

Muistoja kotitietokoneista

Turun yliopiston digitaalisen kulttuurin oppiaine toteutti vuosina 2013–2014 laajan selvityksen tietotekniikkaan ja sen käyttöön liittyvistä kokemuksista ja muistoista Suomessa. Tutkimuksen aineisto kerättiin tietotekniikan harrastajilta ja käyttäjiltä massiivisella verkossa toteutetulla kyselytutkimuksella. Artikkeli on…

Sähköauton historia

Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2016.3. Polttomoottorin varjossa Sähköauto piti hallussaan maanopeusennätystä vielä vuonna 1900. Paikoin niitä myytiin kaksi kertaa enemmän kuin bensiiniautoja. Sitten Henry Ford kehitti liukuhihnan ja polttomoottoriauton…

Skrolli 2017.1

Sisältönä mm.
Disobey
Riippuvuuksientarkistimet
Daydream – Uuden sukupolven ilotikku
R-ohjelmointikieli
M.U.L.E. – Klassikkopelin paluu
Esineverkot
Pro Pilkki
Demoskeneä tutkimassa

Daydream ja virtuaalitodellisuuden 150 v. historia

Skrollin joulukuusen alta paljastui mobiilin keinotodellisuuden uusin tulokas: Google Daydream View -virtuaalisilmikko ja sille tarkoitettu Google Pixel -älypuhelin. Kyseessä on internet-jätti Googlen ensimmäinen oma älypuhelin sekä ensimmäinen silmikko Androidin uudelle Daydream-virtuaalitodellisuusalustalle. Yleisellä…

Joka kodin virtuaalitodellisuus

Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2016.2. NYTKÖ SE TULEE? Keinotodellisuuden matkapahoinvoinnin täyteinen taival – varhaisista yrityksistä nykypäivään, jossa kännykkäjätit jakavat virtuaalitodellisuutta kaupan päälle. Teksti: Janne Sirén Kuvat: Tapio Lehtimäki, Janne…

Skrolli 2016.4

Sisältönä mm.
Robogem
Unohda pilvi, nyt tulee sumu
OWASP kumppaneineen
Techbrief Skrollin silmin
Taivaantutkijat ilman putkia
CAVE – erilainen keinotodellisuus
Rakenna oma lava tansseille
Hakkerikisat

Villi länsi

Armottomat pikselit: lännenpelien jäljillä

Villin lännen teemalla on tuotettu massiivinen määrä populaarikulttuuria niin elokuvista iskelmiin kuin sarjakuviinkin, eivätkä pelit ole mikään poikkeus. Lautapeleistä, huvipuistojen mekaanisista kaksintaisteluista ja flippereistä oli luonteva siirtyä bittimaailmaan, kun digitaaliset pelit alkoivat…

Kuva: Mitol Meerna

Bitcoin ja haastajat – vaihtokurssien ykköset ja nollat

Lähes jokainen on kuullut tunnetuimmasta kryptovaluutasta, Bitcoinista. Mitä kryptovaluutat ovat ja miten ne eroavat perinteisistä maksuvälineistä? Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2015.1. Kryptovaluutta on uusi tulokas sekä sähköisten palveluiden että…

Skrolli 2016.3

Sisältönä mm.
Hajautetut torrentit
Keinotodellisuus nyt
Virtuaalisilmikko kannettavalla
Esoteeriset ohjelmointikielet
The International
Sähköautot
Taistelurobotit kohtaavat kehässä
Kovempi kuin kuvittelet: Vic-20

The International

Miljoonaluokan videopeliturnaus – The International

Artikkeli on julkaistu myös Skrollin numerossa 2016.3. Yleisö huutaa innoissaan, koko Seattlen Benaroya Hallin konserttiareena tärisee, katsomo on noussut seisomaan, huudoksi muuttunut selostus kaikuaa ympäri tilaa, ja areenan etuosassa sijaitsevalla valtavalla näytöllä…

Tilaa Skrolli ja voita Oculus Rift!

Skrolli jälleen mukana Assembly 2016 -tapahtumassa isolla osastolla, tarjolla vanhojen numeroiden uskomaton alennusmyynti ja vuositilauksen tekemällä osallistut Oculus Riftin arvontaan!

Pico-8

Pico-8 – Fantasiakonsolin pauloissa

Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2016.1. Pico-8 Kun olemassaolevat koneet eivät enää inspiroi, on aika siirtyä mielikuvituskoneisiin. Tämä artikkeli englanniksi: Pico-8 – Fascinating fantasy console Moni tietokoneharrastaja on ehtinyt uransa…

Ensimetrit Oculus Riftin (2016) kanssa

Neljä huomiota virtuaalitodellisuudesta Skrolli otti Oculus Riftin testiin hieman alle kaksi viikkoa sitten. Tässä ensimmäiset huomiomme. Teksti ja kuva: Tapio Berschewsky Minkään oheislaitteen kanssa ergonomia ei vielä ole ollut näin tärkeää. Paras…

Hacklab Summit Finland16

Hacklab Summit Finland 16½

Suomen hakkereiden perinteinen kesätapaaminen vietettiin viime viikonloppuna Helsingin Hacklabilla Pitäjänmäessä. Tapahtumaan olivat tervetulleita kaikki hakkeriscenen edustajat ja erityisesti uusien hacklabien perustajat. Teksti: Ville Ranki Kuvat: Turku Hacklab, Helsinki Hacklab Perjantain avajaisillalliselle saapui osallistujia…

Testissä Oculus Rift – Lumemaailmojen sukelluslasit (2013)

Virtuaalivallankumous on nyt todenteolla käynnissä. Skrolli julkaisee tuoreen katsauksen virtuaalitodellisuuden isoon kuvaan Skrollin numerossa 2016.2. Miltä lumetodellisuuden paluu näytti sen alkumetreillä, Skrollissa vuonna 2013? Seuraavat artikkelit on alun perin julkaistu Skrollin numerossa…

Skrolli 2016.2

Sisältönä mm.
150 vuotta virtuaalitodellisuutta
Go-tekoäly
Neuroverkko taidemaalarina
Tietojenkäsittelyteoria
Älypuettavat
Debuggaamassa it-alan sukupuolijakoa
Simulaatio 2016

Skrolli 2016.1E – International Edition

Content e.g.
Doomsday machines
256-byte programs
History of Soviet and Eastern Bloc computers
Abandonware – the controversial software graveyard
Beautiful, forgotten UNIX hardware
Entry-level soldering
Illuminatus

Kolumni: Mihin tablettia tarvitaan?

Kolumni on alun perin julkaistu Skrolli-lehden numerossa 2014.3. Tabletin käyttötarkoitus on ollut kuuma kysymys siitä lähtien, kun omenaputka lanseerasi iPadin ja aloitti tablettivallankumouksen. Vastausta ei tiedä kukaan. Teksti ja kuva: Janne Sirén…

Teknologia diabeetikon apuna

Artikkeli on alun perin julkaistu Skrolli-lehden numerossa 2015.4. Lähes puoli miljoonaa suomalaista sairastaa diabetesta, osa tietämättään. Softa, rauta ja open source mullistavat diabeteksen hoitoa – välillä kapinahengessä. Diabetes on joukko haiman vajaatoiminnan…

Skrolli 2016.1

Sisältönä mm.
Kirja: Suuret seikkailupelit
Pico-8
Kielikurssi bitteinä
Kolaroinnin korkea veisu
Kotimaisen BBS-kulttuurin juurilla
Libreoffice kuuluu kaikille
Kaunis kuva Nintendoon
PETSCII: merkkejä, taidetta ja nostalgiaa

Oculus Rift -ohjelmointi

Juttu on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2015.2. Virtuaalitodellisuuteen sopivat silmikkonäytöt ovat kovaa kyytiä tulossa markkinoille. Mutta kuinka niitä virtuaalimaailmoja sitten luodaan?  Se ei onneksi ole vaikeaa. Esittelemme matalan tason lähestymistavan virtuaalitodellisuuden…

Sample of Skrolli International Edition!

We have published a small sample of the International Edition! In this issue, you will find excerpts from three stories representing the different topics that Skrolli deals with. To reserve your copy…

MenuetOS – konekielellä voittoon

Artikkeli on julkaistu alun perin Skrollin numerossa 2015.3. Viisitoista vuotta harrastuksena kehitetty käyttöjärjestelmä MenuetOS saavutti keväällä version 1.0. Katsastimme järjestelmän ja haastattelimme projektin perustajaa Ville Turjanmaata. Vuodesta 2000 lähtien Ville Turjanmaa on…

256 tavun ohjelmia

Artikkeli on julkaistu alun perin Skrollin numerossa 2013.2. QR-viivakoodeja viljellään kyllästymiseen asti. Yleensä niihin on tallennettu nettiosoitteita, mutta niihin saa yhtä hyvin mitä tahansa dataa — vaikkapa ajettavia ohjelmia. Skrolli-lehti ikuistaa nyt…

Skrolli 2015.4

Sisältönä mm.
Hello Ruby
Mikrokivikausi: Eron hetki kun lyö, se miestä näin syö
Solu
Pelaamalla koodaajaksi
Hitler-videomeemien anatomia
Teknologia diabeetikon apuna
Internetin hallintomallit
BK-0011

Oculus Rift DK2 – keinotodellisuuden toinen versio

Juttu on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2015.2. Esittelimme Skrollin numerossa 2013.3 Oculus Rift -silmikkonäytön.  Viime syksynä laitteesta julkaistiin toinen kehitysversio.  Mikä on muuttunut, ja onko suunta parempaan vai huonompaan? Oculus Rift…

Skrolli 2015.3

Sisältönä mm.
Pelimusiikin ammattilainen kertoo
MenuetOS
Tietokone typografian tuhoajana
Neuroverkko uneksimaan
Vim
Maasta Kuuhun – ja ehkä takaisin
Lisää tallennustilaa Amigaan
Everdrive

Kolumni: Kiinnostu kaikesta

Fuksi! Ole yleissivistynyt, maailmaa ymmärtävä teekkari! Ole etevä, teknisesti omatoiminen humanisti! Minä olen vaivaantunut aidalla istuja. Minulla on läpeensä humanistinen koulutus, mutta olen lapsesta asti harrastanut tietokoneita. Olen ohjelmoinut, piirrellyt, pelannut, seurannut…

Skrolli ja Assembly 2015

Skrolli oli paikalla Assemblyssä entistäkin muhkeamman osaston voimin. Tällä kertaa kanssamme assyilivät hacklabilaiset, Suomen pelimuseo ja Kasettilamerit.

Yhdessä Suomen pelimuseon kanssa toimme osastolle kattavan valikoiman peliautomaatteja. Ilmaiseksi pääsi kokeilemaan useita klassikoita.

Skrolli 2015.2

Sisältönä mm.
Kuvamerkkien uusi aika
UNSCII uudistaa
Ei näin! Neogeo-perheen tyyris tarina
Upeat ja unohdetut UNIX-koneet
Speedrunien vimma
Mittausdataa Jollasta
Croutonilla lisäkiiltoa Chromebookiin