Assembly 2018

Assembly 2018 -kuvagalleria

Assembly 2018 on parhaillaan käynnissä. Skrolli on paikalla Retro Rewind -lehden ja Suomen pelimuseon kera, yhteisellä ständillä. Tältä siellä näyttää: Quakea mätetään ja kovasti:   Skene- ja partymeininkiä: Kovemman ytimen skenekin on…

Skrolli 2018.2

Sisältönä mm.
Mechat tosielämässä
Väittely roboautoista
Rakkaani, robotti
Kotimaista kvanttilaskentaa
Kutistetut kuusneloset
MOOC – Opettaja verkossa
Limiitti #1

Disobey – Selviytymisopas vuoden hakkeritapahtumaan

Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2018.1. Jos olet kiinnostunut tietoturvasta tai hakkeroinnista, tule ensi vuonna Disobeyhin. Jos haluat osallistua hakkerointihaasteeseen, ota kavereita mukaan. Teksti: Valhe Kouneli, Tapio Berschewsky Kuvat: Disobey,…

Ajattele, älä tottele – Disobey-ratkaisuja

Julkaisimme Skrollin numerossa 2018.1 Selviytymisoppaan Suomen johtavaan hakkeritapahtumaan, Disobeyhin. Disobey-oppaamme on nyt myös Skrollin verkkosivuilla ja kannattaa lukea pohjille, jos tapahtuma ei ole entuudestaan tuttu. Yksi Disobey-tapahtuman elementti ovat tietomurtohaasteet, joita osallistujat…

Tulossa: ZX Spectrum Next

Teksti: Janne Sirén Kuvat: specnext.com, theproductdesigners.com, Wikimedia Commons Kerroimme Skrollin numerossa 2018.1 uustuotetusta Commodore 64 Reloadedista ja mainitsimme myös FPGA-pohjaisen Ultimate-64-uuskuusnelosen. ZX Spectrum (1982) ei ollut koskaan niin suosittu kuin kuusnelonen meillä…

Neliöjuuritehtävän jälkipyykki

Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2018.1. Skrollin toimituksen blogin helmikuun ohjelmointipähkinä saavutti valtavan suosion. Ongelmana oli jakaa luvut √1, √2, …, √100 kahteen joukkoon siten, että osien summat ovat mahdollisimman…

What was your first…

On Skrolli’s community group, we asked what were the first computers, video games and programming languages of the ~200 people on the group and a quarter of them answered. The results with…

Fraktaalivuoria AmigaBasicilla

Skrolli on siitä epätavallinen tietokonelehti, että se painaa ohjelmalistauksia paperille myös vuonna 2018 – uusimmassa numerossamme ja jatkossakin, monen muun lehden luovuttua tästä kauniista tavasta vuosia/vuosikymmeniä sitten. Koodista kertominen ja sen esitteleminen…

Skrollia on ollut tekemässä 234 eri ihmistä

234. Se on aika kova luku. Kiitoksena Skrolli-yhteisölle tahdomme kutsua teidät kaikki Skrollin järjestämään Skrolli-miittiin eli Limiittiin Tampereelle pääsiäislomien aikaan 31.3.2018. Kutsu on avoin kaikille Skrollia koskaan tehneille ja myös kaikille Skrollin…

Kirjat: Adeno – Retropelaamista 2050-luvun Helsingissä

Miten oman aikamme ja lapsuutemme peleihin suhtaudutaan yli 30 vuoden päästä ja minkälainen paikka Helsinki on tuolloin? Näihin mielenkiintoisiin kysymyksiin saattaa löytää vastauksia Osuuskumman julkaisemasta Maija Haaviston sci-fi-romaanista Adeno. Romaanin lähtökohdat ovat…

Skrolli 2018.1 on tulossa – Lataa taustakuva

Skrolli 2018.1 ilmestyy n. 15.3.2018 ja tältä se näyttää: Kansikuvasta kuuluu kiitos graafikko Mikael Heikkaselle, joka toteutti toimituksen idean kannesta maaliskuun numeron kärkinostolle Ohjelmoija, debuggaa itsesi. Heikkasen muihin töihin voi tutustua hänen…

Skrolli 2018.1

Sisältönä mm.
Lapset ohjelmoijan opissa
Tampio
Pokitto ja Python
Rakenna uusi Commodore 64
Memotech MTX500
Nero 2000
Fractalus
Skrolli 5 vuotta

Vanha purkkihäirikkö muistelee – tarinoita BBS-alamaailmasta

Ennen kuin Internet tuli kaikkien ulottuville, tietokoneharrastus eli BBS-järjestelmissä eli purkeissa. Parhaimmillaan ne olivat kuin nykyiset keskustelufoorumit: leppoisia samanhenkisten ihmisten kokoontumispaikkoja. Ja pahimmillaan ne olivat kuin nykyiset keskustelufoorumit: kuppikuntaisia, aloittelijavihamielisiä lietealtaita. Nettikiusaamisena…

Helmikuun koodauspähkinä

Matemaattiset ohjelmointipähkinät ovat siitä mielenkiintoisia, että ne on yleensä helppo määritellä, mutta ratkaisu saattaa osoittautua yllättävän hankalaksi. Haastamme blogin lukijat nyt ratkomaan seuraavaa pintapuolisesti yksinkertaista ongelmaa: Jaa luvut sqrt(1), sqrt(2), … ,…

Kumpulassa kukkii – chiliviljelmä kampuksen katolla

Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksen katolla, henkilökuntaa kummastuttaneessa majassa viljeltiin tietoteknistä chiliä. Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2014.1. Voit tilata lehden kätevästi täältä, niin voit lukea jutut kätevästi heti lehden saapuessa!…

Crate vs Bread – miten PC-peli toimii kuusnelosella?

Super Crate Box on hollantilaisen Vlambeer-studion esikoinen. Peli ilmestyi 2010 ja on niittänyt kiitosta kautta linjan. Tällä hetkellä toimintaräiskintä on saatavilla Steamissa ilmaiseksi, joten kokeilemisen tiellä seisoo vain oma viitseliäisyys. Paul Kollerin…

Maailman vaikein algoritmi

Moni koodari on yrittänyt toteuttaa binäärihaun, mutta tuskin kukaan on onnistunut siinä. Tämän jutun luettuasi voit liittyä harvojen ja valittujen joukkoon. Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2014.1. Voit tilata lehden…

Iso kuva

Internetissä kaikki – tai mikään ei – on katoavaista, näkökulmasta riippuen. Nyanssit tuppaavat kuitenkin hukkumaan, joten otin tänä aamuna suuren ruutukaappauksen Skrollin etusivusta. Voimme vuosien päästä ihmetellä, miltä skrolli.fi näytti 19.1.2018. 🙂…

Ohjelmistokäännösten kivikot

Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2013.4. Tietotekniikan käyttäjä huomaa yhäkin kielikukkasia suomenkielisissä ohjelmissa. Selvitimme, mistä käännösongelmat saavat alkunsa ja miten ohjelmistoja ylipäänsä käännetään. Teksti: Mikko Heinonen Kuvat: Manu Pärssinen ”Valitse…

Vankilapulma

Pitäisikö uudenvuoden juhlinnan lomassa olla enemmän koodattavaa? 🙂 Minulla liikeni vihdoin aikaa kyhätä jonkinlainen koodi kasaan seuraavaa matemaattista koodaustehtävää varten. En ihan saanut ulos tätä ennen joulua. Kuulin tämän itse aikanaan lukiossa….

M.U.L.E. – Klassikkopelin pahvinen paluu

Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2017.1. Tietokonepeliksi, jota myytiin 30 vuotta sitten vain 30 000 kappaletta, MULE on yllättävän elinvoimainen. Muulia pelataan edelleen, nykyisin myös kotimaisena lautapelinä. Teksti: Janne Sirén…

Radioamatööriliikenne digitalisoituu

Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2017.3. Bittejä eetterissä Radioamatöörien ajatellaan usein olleen nykyisten hakkerien esi-isiä. Harrastus on kuitenkin edelleen voimissaan, ja sillä on myös yhtymäkohtia bitinnypläykseen. Teksti: Antti ”OH2JJR” Ylikoski,…

Kasettilamerien nykytila

Skrolli on julkaissut laajat artikkelit Kasettilamereista numeroissa 2013.1 ja 2017.4. Kasettilamerit-ryhmän alun perin Turbo tape -nauhojen tallentamista varten perustanut Jarkko ’Grue’ Lehti vastaa edelleen tapahtumien organisoinnista ja ryhmän keulakuvana toimimisesta. Ryhmä osallistui…

Skrolli-tilauksen uusiminen

On taas se aika vuodesta, kun Skrollin toimitukseen tulvii kysymyksiä siitä, jatkuuko Skrollin tilaus automaattisesti. Lyhyt vastaus: Ei jatku, paitsi jos saat vanhana tilaajana sähköpostilaskun ja maksat sen ajoissa – tai jos…

Lerput ja korput nykykoneissa

Artikkelit on alun perin julkaistu Skrollin numeroissa 2014.2 ja 2017.1. Kadonneen levykeaseman metsästäjät Proxima Direct 3,5″ USB FDD, FC5025 USB 5,25″ Floppy Controller, Kryoflux. Millä vanhat levykkeet kiinni USB-porttiin? Teksti ja kuvat:…

Autoradat tänään – koneistettua kaahaamista

Kaikki varmaan muistavat vanhat kunnon autoradat ja urilla kiitävät pikkuautot. Ja kuten kaikki muukin, myös autoradat ovat kehittyneet aikojen myötä. Nykyradat ovat digitaalisia, jopa tekoälyllisiä. Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa…

Joulu on taas, joulu on taas ^__^

Arvatkaa mitä? Kohta se tulee – vuoden 2017 viimeinen Skrolli! Toimituksen tontut ovat uurastaneet niin ahkerasti joulu-skrollitrollin pajassa. Maistiaisina luonnosvaiheen kuvia liittyen tulevan lehden juttuun pelitekoälyistä. Ensimmäisessä kuvassa rakennetaan selvästi joulu-pelipuuta ja…

Skrolli 2017.4

Sisältönä mm.
Flash
Virtuaalikumppanit
Robottilemmikit
Tee-se-itse raytracer
Nettipokerin lyhyt historia
Funktionaalinen ohjelmointi
Kasettilamerit
Langaton hiiri Amigaan

Amiga-harrastus Suomessa

Commodoren jälkeen 1990-luvun alussa kuopattiin tasavallan tietokone seuraajineen ja valmistajineen: kotimikroja suvereenisti hallinnut Commodore katosi. Yhtiön viimeistä ihmeasetta, Amigaa, harrastetaan kuitenkin Suomessa edelleen. Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2014.3 otsikolla…

Kahden luvun ongelman ratkaisu

Viime blogauksessa päätäni särki eräs matemaattinen ongelma ja sen koodimuotoinen ratkaisu. Ongelma kuului tähän tapaan: On kaksi lukua, joiden summa on enintään 100. Henkilö A tietää niiden tulon ja B summan. B…

Koodaushaasteet ja päänsärky

A tiesi kahden luvun tulon ja B niiden summan. Sitten B sanoi jotain A:lle ja A jotain B:lle ja B kokee suuren valaistumisen ja meillä on matemaattinen logiikkapähkinä purtavana. Paperille, jonne on…

What is Skrolli?

Skrolli’s editor-in-chief Tapio Berschewsky goes to the interwebs – Facebook’s Retro computers and consoles group in particular – and spills the beans on what is Skrolli and perhaps just as importantly, what it is not.

Skrollin hienoin kansi? – Lataa omaksi!

Kiinnittäkää turvavyöt ja valmistautukaa nousuun! Syksyn Skrolli on jo painossa ja saapuu tilaajille ja irtonumeron ostaneille aivan lähiaikoina. Onko se lintu? Onko se lentokone? Ei – se on Skrollin kansi: Ja muun…

Masters of Pixel Art

Pikselitaidetta Suomen pelimuseossa

Suomen pelimuseossa Tampereella avautui suorastaan herkullinen uusi näyttely, joka vahvasta retroudestaan huolimatta väristelee myös nykyaikaisia hermoja. Masters of Pixel Art näet pursottaa Pelimuseoon upeita, värikkäitä pikseleitä niin kaukaa retrovuosikymmeniltä kuin nykyajaltakin. Pikselitaidetta…

Skrolli 2017.3

Sisältönä mm.
Lentosimulaattorien maailmanhistoria
Scratch – Leluohjelmointikielten ykkönen
Kurkistus tuonpuoleiseen
Kyberpunkin perusteet
Älysopimukset
Radioamatööriliikenne digitalisoituu
Vähemmän bittejä per biitti
Vammala Party halki vuosikymmenten

Skrollin käänteinen syksy

Tämä kuvassa oleva hirvitys on jotain, mitä me Skrollin toimituksessa kutsutaan Sisältösuunnitelmaksi. Kun painopäivä lähestyy, se alkaa muuttua yhä vihreämmäksi – vähän niin kuin käänteinen syksy. Lehti valmistuu. Nyt juuri näyttää tuolta….

Kuva: Mikko Torvinen

printf(“Hei maailma!”)

Kuva: Mikko Torvinen Skrollin toimituksen blogi aukeaa virallisesti tämän ensimmäisen postauksen myötä. Haluatko tietää mitä juttuja seuraavaan Skrolliin on tulossa? Stay tuned. Ja aasinsiltana englanninkielisestä fraasista, tiesitkö että toinen englanninkielinen Skrolli ilmestyi…

Skrolli 2017.1E – International Edition

Content e.g.
Esoteric programming languages
Contrary computers
R – A language for data analysis
Dust off your Amiga 500
Build a USB joystick adapter
Pro Pilkki
Researching the demoscene

Zooparty manboobs poikakalenteri

Kuusnelosgraafikkojen käsissä syntyi 8-bittinen Manboobs-poikakalenteri

Unohda palomiehet ja sairaanhoitajat. Manboobs-poikakalenterissa on tarjolla uhkeita kasibittisiä miesvartaloita. Manboobs-kalenteri kokoaa yhteen mielenkiintoisella tavalla suomalaisen Commodore 64 -grafiikan tämän päivän kärkinimien töitä. Kalenterin malleina on kotimaisia C64-demoskenessä tunnettuja raamikkaita miehiä. Sitä…