Skrolli-lavan puhujaesittelyssä Jeff Minter

Jeff ”Yak” Minter ja Ivan ”Giles” Zorzin Assemblyjen Skrolli-lavalla Assembly Summer 2019 -tapahtuman Skrolli-lavalla perjantaina 2.8. klo 18-19 sekä lauantaina 3.8. klo 16-17. Jeff Minter on äärimmäisen pitkän linjan pelikehittäjä, joka ohjelmoi…

Teslan Atari-pelit

Artikkelit on alun perin julkaistu Skrollin numeroissa 2018.4 ja 2019.1. Pelikone pyörillä Skrolli testasi tuoreeltaan tiellä liikuteltavat retrokonsolit: Tesla Model X – ja Model 3 -sähköautot. Teksti ja kuvat: Janne Sirén (Skrolli…

Illuminatus

Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2019.1. Paras peli ei ikinä Siitä piti tulla vuosikymmenen avaruusooppera – ei enää peli, vaan elämäntapa. Sen sijaan siitä tulikin meemi. Teksti: Janne Sirén Alkuvuodesta…

Matemaattisen taivaanrannan maalarit

Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2018.1. Fractalus Rescue on Fractalus! oli varhainen fraktaalien innoittama tietokonepeli. Vuosikymmeniä myöhemmin maisemanluonti kohinalla inspiroi modernin imitaation. Teksti: Janne Sirén Kuvat: Janne Sirén, Sakari Leppä,…

Crate vs Bread – miten PC-peli toimii kuusnelosella?

Super Crate Box on hollantilaisen Vlambeer-studion esikoinen. Peli ilmestyi 2010 ja on niittänyt kiitosta kautta linjan. Tällä hetkellä toimintaräiskintä on saatavilla Steamissa ilmaiseksi, joten kokeilemisen tiellä seisoo vain oma viitseliäisyys. Paul Kollerin…

M.U.L.E. – Klassikkopelin pahvinen paluu

Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2017.1. Tietokonepeliksi, jota myytiin 30 vuotta sitten vain 30 000 kappaletta, MULE on yllättävän elinvoimainen. Muulia pelataan edelleen, nykyisin myös kotimaisena lautapelinä. Teksti: Janne Sirén…

Autoradat tänään – koneistettua kaahaamista

Kaikki varmaan muistavat vanhat kunnon autoradat ja urilla kiitävät pikkuautot. Ja kuten kaikki muukin, myös autoradat ovat kehittyneet aikojen myötä. Nykyradat ovat digitaalisia, jopa tekoälyllisiä. Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa…

Muistoja kotitietokoneista

Muistoja kotitietokoneista

Turun yliopiston digitaalisen kulttuurin oppiaine toteutti vuosina 2013–2014 laajan selvityksen tietotekniikkaan ja sen käyttöön liittyvistä kokemuksista ja muistoista Suomessa. Tutkimuksen aineisto kerättiin tietotekniikan harrastajilta ja käyttäjiltä massiivisella verkossa toteutetulla kyselytutkimuksella. Artikkeli on…

Villi länsi

Armottomat pikselit: lännenpelien jäljillä

Villin lännen teemalla on tuotettu massiivinen määrä populaarikulttuuria niin elokuvista iskelmiin kuin sarjakuviinkin, eivätkä pelit ole mikään poikkeus. Lautapeleistä, huvipuistojen mekaanisista kaksintaisteluista ja flippereistä oli luonteva siirtyä bittimaailmaan, kun digitaaliset pelit alkoivat…

The International

Miljoonaluokan videopeliturnaus – The International

Yleisö huutaa innoissaan, koko Seattlen Benaroya Hallin konserttiareena tärisee, katsomo on noussut seisomaan, huudoksi muuttunut selostus kaikuaa ympäri tilaa, ja areenan etuosassa sijaitsevalla valtavalla näytöllä näkyy… kuvaa videopelistä? Mistä oikein on kyse?…

Pico-8

Pico-8 – Fantasiakonsolin pauloissa

Artikkeli on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2016.1. Pico-8 Kun olemassaolevat koneet eivät enää inspiroi, on aika siirtyä mielikuvituskoneisiin. Tämä artikkeli englanniksi: Pico-8 – Fascinating fantasy console Moni tietokoneharrastaja on ehtinyt uransa…

Oculus Rift DK2 – keinotodellisuuden toinen versio

Juttu on alun perin julkaistu Skrollin numerossa 2015.2. Esittelimme Skrollin numerossa 2013.3 Oculus Rift -silmikkonäytön.  Viime syksynä laitteesta julkaistiin toinen kehitysversio.  Mikä on muuttunut, ja onko suunta parempaan vai huonompaan? Oculus Rift…

Peliautomaattien pelastaja osa 1 – flipperimekaanikko Toni Caven

Aviomies ja perheenisä. SID-muusikko. Retropelaaja. Elite-pelien keräilijä. Flipperimekaanikko ja yrittäjä. Tamperelaisen parkkipaikan alla sijaitsevassa luolassa työskentelee 36-vuotias Toni Cavén, joka on keittänyt itseään monessa sopassa. Niistä rakkaimpia ovat perhe ja vanhat pelikoneet.

Ei näin! – Kotimikrosta konsoliksi

Kotitietokoneet pysäyttivät pelikonsoleiden ensimmäisen aallon 80-luvun alkuvuosina. Pian konsolit kuitenkin palasivat ja kotimikrovalmistajat halusivat osan niiden markkinoista. Mieluiten mahdollisimman halvalla.

EI NÄIN! Konix Multi-System, vallankumous on peruttu

Jo 80-luvulla bittiä nyplänneet voivat muistaa peliohjainvalmistaja Konixin. Erityisesti Speed King -ohjain oli täkäläisittäinkin tunnettu. Konix kuitenkin tähtäsi myöhemmin tähtiin, epäonnistuen julmasti. Vuosikymmenen lähestyessä loppuaan Konixilla oli suuria suunnitelmia. Pelkkien tikkujen teon sijaan se halusi luoda aivan uudenlaisen, Slipstream-nimisen lisälaitteen. Slipstreamin oli tarkoitus olla muunneltava ohjain, josta saisi vaikkapa auton ratin tai lentokoneen sauvaohjaimen tarpeen mukaan. Tarjolla oli jopa kuluttajatuotteissa ennennäkemätön force feedback.

Ensimmäinen Star Wars -peli: Kauan, kauan sitten, vuonna 1982…

Tähtien Sota on ikoninen osa pop-kulttuuria. Jediritareiden universumista on vuosien varrella siinnyt pitkä ketju tähtienvälisia pelejä. On mahdotonta kuvitella pelien nykymaailmaa ilman Star Wars –universumiin sijoittuvia karkeloita. Niitä löytyy joka makuun – on Legoja, klooneja ja MMO:ta. Harva tulee ajatelleeksi, että jostain pelistä se tähtien seassa poukkoilukin lähti liikkeelle. Star Wars -pelien ensiversio on Atari 2600:n Empire Strikes Back. Se tehtiin lautapeleistään tunnetun Parker Brothersin peliosastolla vuonna 1982.

Ei näin! Apple Pippin, iFail

Apple on viime vuosina tullut tunnetuksi rohkeista ja uutta luovista tuote-esittelyistään. Yritys tehdä Macintoshista pelikonsoli ei ollut oikein kumpaakaan.

Politiikka pelissä: Hidden Agenda

1980-luvun lopulla tehty Hidden Agenda on poliittinen simulaattoripeli, joka haastaa pelaajan toimimaan köyhän väliamerikkalaisen valtion johtajana vallankumouksen jälkimainingeissa. Kypsään ikään ehtinyt peli sisältää paljon painavaa asiaa joka on vielä 25 vuoden jälkeen pelottavan ajankohtaista.

Verkkopelaaminen – katoava perinne vai uusi renessanssi?

Näyttöjen valot kajastavat ja pelaajien huudahdukset raikuvat pimeässä liikuntahallissa. Näppäimistöjen rapina ja hiirten naksautukset kuuluvat vaimeina bassonhuminan ja valkokankaalla pyörivien meemivideoiden metelin läpi, kun joukkueet ottavat toisistaan mittaa peliturnauksissa. Toisaalla rauhallisemmassa tilassa pelinkehityskilpailun osallistujat keskittyvät intensiivisesti näytöillä valuvaan koodivirtaan samalla kun viereinen joukkuekaveri suunnittelee ja piirtää näyttäviä hahmotelmia ja graafisia taidonnäytteitä kilpailutyön visuaalisesta ulkoasusta.

EI NÄIN! Atari Jaguar, kissapedon kuolonkorinat

Vuoden 1990 tienoilla Atarilla ei taas kerran mennyt kovin hyvin. Firma, joka oli kerran ollut pelaamisen synonyymi, oli kaatanut maahan jo monta mahdollisuutta menestykseen. Amerikan pelaamaan opettanut Atari 2600 -pelikonsoli oli käytännössä romahduttanut koko toimialan 10 vuotta aiemmin, kun kuluttajat kyllästyivät sen laaduttomiin peleihin. Samassa yhteydessä oli mennyt nurin sopimus Nintendon konsoleiden edustuksesta USA:ssa.

Politiikka pelissä: Liberal Crime Squad

Tarn Adams tunnetaan erittäin yksityiskohtaisesta Dwarf Fortressista, mutta hänen aikaisemmastakin tuotannostaan löytyy varsinaisia helmiä. Liberal Crime Squad on yksi niistä. Hilpeän satiirisella otteella Yhdysvaltain politiikkaa kuvaava strategiaseikkailu on omalaatuinen kertomus idealismin voimasta.

Nojatuolikeisarin uudet vaatteet

Mitä pitäisi ajatella, kun 20 vuotta vanhasta pelistä ei pysty irrottamaan käsiään tai mieltään? Onko kyseessä nostalginen obsessio vai olivatko pelit 90-luvulla oikeasti niin hyviä? Näiden klassikoiden ilmaisversioilla voit tarkastaa, onko naavaparran ra

Will You Ever Return: Terveisiä helvetistä

Lupaava elämänalku katkeaa lyhyeen, kun juuri onnen löytänyt nuori ammutaan kuoliaaksi rahojen takia tai muuten vain. Kaipaamaan jää rakastettu, jolle olisi kiva lähettää helvetistä käsin viesti ”kunnossa ollaan”. Osoittautuu kuitenkin, että yhteyden ottaminen eläviin ei ole aivan yksioikoinen keikka.

Flowstorm — haamurallia luolastossa

Skrollin viikon indiepelikatsauksessa Flowstorm, vielä kehityksen alla oleva selainpohjainen luolastolentely. Flowstormissa kisataan aikaa vastaan hauraan mutta sulavaliikkeisen pikku raketin ohjaksissa pitkin seiniä poukkoillen. Alfa-vaiheessa lentelyä löytyy neljän yksin pelattavan kentän verran.

MIT Game Lab: A Slower Speed of Light

Mitä tapahtuu kuoleman jälkeen? MIT Game Labin avuliaat heput tarjoavat ainakin osittaisen vastauksen tähän perin askarruttavaan kysymykseen. Jotta vastaus olisi hauskempi, sitä pääsee itse pelaamaan.

EI NÄIN: CD-i, 3DO ja Nuon

Entä jos pelikonsoli olisi kuin DVD-soitin – kaikilla samanlainen? Uuden pelikonsolin ostaminen on vaikea valinta, etenkin jos aikoo hankkia vain yhden laitteen. Luvassa kun on aina eri versioiden välisiä eroja ja yksinoikeuspelejä. Kun taas tehdään ns. multiplatform-pelejä, on kehitysalustana usein se alin yhteinen nimittäjä, jolloin tehokkaampien laitteiden omistajat saavat katsella huonompaa grafiikkaa. Näin on ollut käytännössä siitä asti, kun Atari 2600 ja Intellivision ilmaantuivat markkinoille.